سوفیانیوز
سوفیانیوز: به طور کلی شیشههای محصولات عطری در فرمها، جنسها و رنگهای متفاوتی تولید میشوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل اصلی تفاوت رنگ شیشههای عطرها، استانداردهای مشخصی است که این محصولات را بر اساس آن طراحی و تولید میکنند. ویدیویی از برنامۀ صبحانۀ ایرانی را ببینید که از شبکۀ دوم سیما پخش شده و درمورد رنگهای عطر صحبت میکند.
به گزارش پایگاه خبری سوفیانیوز، رنگها همیشه احساس خاصی را در ذهن بیننده تداعی می کنند که این احساس غالبا در ذهن تمامی افراد یکسان است. دلیل این مسئله نیز آن است که هر رنگ در دنیای عطرها معنا و مفهوم خاصی دارد.
تفاوت رنگ شیشه های عطر و مایع درون آنها به علت تفاوت رایحه و نت های مورد استفاده در آنها است. برای شناخت رایحه عطرها، یکی از اصلی ترین نشانههای ظاهری میتواند توجه به رنگ عطرها باشد. بر این اساس با آشنایی با این نشانهها، میتوانید با مشاهده رنگ شیشه یا مایع عطری درون یک عطر، رایحه آن را بدون تست کردن حدس بزنید.
به عنوان مثال رنگ آبی تداعی کننده آرامش، آسمان و دریا است. نکته جالبی که وجود دارد این است که عطرهای گرم و تند هرگز در شیشه های آبی، صورتی، بی رنگ و یا رنگ های ملایم دیگر بسته بندی نمیشوند.
عطرهای زنانه و مردانه نیز غالبا با توجه به تفاوت رنگ شیشه های عطرها قابل شناسایی هستند. به عنوان مثال عطرهای صورتی به هیچ عنوان مردانه نیستند و اغلب عطرهای دارای شیشه مشکی مخصوص آقایان هستند. بنابراین با مشاهده رنگ شیشه عطر تنها کافی است که به حس درونی خود رجوع کنید و از این طریق تا حد زیادی سبک رایحه عطر را تشخیص دهید.
تشخیص رایحه از رنگ شیشه عطر
در این قسمت به معرفی ویژگی های هر رنگ و نحوه تشخیص رایحه عطرها بر اساس رنگ شیشه آنها میپردازیم:
مشکی از رنگهای خنثی و رنگی سنگین و نماد قدرت و درایت است. در دنیای عطرها، مشکی یکی از محبوب ترین رنگ ها است. عطرهایی با رنگ سیاه فارغ از جنسیت، معمولا رایحهای سنگین و تلخ دارند. این عطرها به ندرت شیرین هستند و در آنها از نتهای ادویهای، گیاهان معطر، چوب و عود استفاده میشود. اغلب عطرهای دارای رنگ مشکی مردانه هستند و نتهای ادویهای جزء جدایی ناپذیر آنها است. در عطرهای زنانهای که رنگ شیشه آنها مشکی است، معمولا از نت گلهایی نظیر ارکیده و یاس استفاده میشود. یک تفاوت رنگ شیشههای عطر، در سایه روشن رنگ آنها است. عطرهایی که قسمتی از شیشه آنها مشکی است، عطرهایی با رایحه غیر معمول و منحصر به فرد به شمار میروند.
– عطرهای سفید
سفید نماد صلح، پاکی و آرامش است. سفید ذاتاً مظهر پاکی است و استشمام رایحه عطرهایی با شیشه سفید احساس تمیزی، درخشش و لطافت را القا میکند. این رنگ در عطرها تداعی کننده رایحه گل های سفید و سردی برف است، روایحی غالبا ملایم و اندکی شیرین که نشان گر نظم و لطافت روحیه هستند. نت گل های سفید نظیر یاس، مگنولیا و مریم از عناصر ثابت این عطرها به حساب میآیند.
– عطرهای صورتی
صورتی معمولا جزو اولین رنگ هایی است که دختران به آن علاقمند میشوند. به همین سبب تعداد عطرهای صورتی رنگ تولید شده در دنیا، بسیار بیشتر از سایر رنگها است. عطرهای صورتی عطرهایی کاملاً زنانه هستند و در صنعت عطرسازی از این رنگ در طیف وسیعی استفاده میشود. هر یک از این طیفها بیانگر تفاوتهایی در جزئیات هستند که این تفاوت رنگ شیشههای عطر کمک بسیاری به تشخیص رایحه میکند. به طور کلی رنگ صورتی در عطرها نشان دهنده ترکیبات گلی بسیار در عطر است. بانویی که از عطرهای صورتی استفاده میکند، روحیهای لطیف و حساس دارد. عطرهایی با شیشه صورتی کم رنگ، عطرهایی با گلهای لطیفتر و شیرین و دارای رایحهای خنک و ملایم هستند. این دسته از رنگ صورتی برای سلیقه تمامی افراد مناسب نیستند؛ زیرا با توجه به داشتن رایحه گل رز معمولاً ما ایرانیها را به یاد عطر و بوی گلاب میاندازد. عطرهایی با شیشه صورتی پر رنگ، دارای رایحهای گرمتر و شیرینتر هستند. در سالهای اخیر طیف رنگی صورتی- کرم (رنگ پنکیکی) نیز به عطرها اضافه شده است که این رنگ نشان دهنده وجود گل زنبق در عطر است. گل زنبق به عطرها رایحهای پودری، گرم و شیرین اضافه میکند.
– عطرهای بنفش
این طیف رنگی رایحه مشابه صورتی دارد، اما از نظر ترکیبات بسیار متفاوت است. این شباهت از این نظر است که ترکیبات گلی همچنان حفظ شده است، اما روایح مشک و عنبر و روایح میوهای به آن اضافه شده است. رنگ بنفش نشان دهنده ترکیبات شیرین گلی و میوهای به همراه مشک و عنبر و همچنین مقدار اندکی روایح چوبی است. بانویی که از عطرهای بنفش رنگ استفاده میکند، با وقار، مصمم، جدی و قوی است. رنگهای بنفش تیره، ترکیبات سنگین تری از روایح گلی دارند و رنگهای بنفش روشن تر عطرهای خنک تری را شامل میشوند. در رنگهای بنفش بسیار تیره انتظار میرود که کمی روایح تلخ و چوبی نیز به مشام برسد.
– عطرهای قرمز
رنگ قرمز یا سرخ از رنگهای اصلی و گرم است که برای توصیف خون و آتش به کار میرود. در دنیای زنان رنگ قرمز نماد زنانگی، قدرت و سلاح زنانه است، اما در دنیای مردان قرمز نماد هیجان و جوانی است. به طور کلی استفاده از رنگ قرمز چه برای خانمها و چه آقایان، نماد جسارت است. علاوه بر روایح چوبی، ادویههایی از جمله جوز هندی، فلفل و زنجبیل از عناصر اصلی عطرهای قرمز رنگ هستند. به همین سبب تمامی عطرهای زنانه و مردانه که دارای قرمز هستند رایحهای تلخ دارند. رنگ قرمز مات در عطرها نشان دهنده وجود چوب و تلخی زیاد رایحه و رنگ قرمز براق نشان دهنده ترکیبی از رایحههای شیرین گلی در ترکیب با روایح تلخ ادویهای است. همچنین تیره تر شدن رنگ قرمز نشان میدهد که نتهای مورد استفاده سنگینتر، تلختر و ادویهای تر هستند.
– عطرهای زرد
بزرگترین تفاوت رنگ شیشه های عطر در این طیف رنگی مشاهده میشود. این طیف شامل دسته بندی وسیعی از رنگهای زرد، لیمویی، طلایی و قهوهای است. بسیاری از عطرهای لوکس و محبوب در این دسته بندی جای میگیرند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که در هر رده سنی و با هر جنسیتی که هستید حتما یک عطر در این طیف رنگی داشته باشید. زرد بیشتر از یک طیف رنگ، طیف وسیعی از روایح را در بر دارد. گلها از اصلیترین ترکیبات عطرهای این طیف رنگی هستند. ترکیباتی اغوا کننده که با انواع نتها مخلوط میشوند و رایحهای لوکس و بینظیر را خلق میکنند. زنی که عطر زرد را انتخاب میکند مغرور، با اعتماد به نفس، جدی، جذاب، با وقار و دارای شخصیتی کاملا تاثیرگذار است و مردی که عطرهای زرد را انتخاب میکند نجیب، محترم، جدی و بسیار با نفوذ است. در عطرهای زرد کم رنگ، روایح خنک و در قهوهایها روایحی گرم، لوکس، باشکوه، سنگین و فوق العاده را ایجاد میکنند. رنگ طلایی نیز یکی از انواع طیفهای رنگ زرد است. با مشاهده عطرهایی با شیشه طلایی رنگ، ناخودآگاه رایحه شیرین و لطیف وانیل را به خاطر خواهیم آورد. هرچه این رنگ طلایی تیره تر شود، نشان از وجود چوب و تلخ شدن ترکیبات عطری است. زرد کم رنگ در عطرها نشان دهنده رایحه گلی، خنک و بانشاط است. این در حالی است که زردهای پر رنگ تر میتوانند با ترکیبات عجیب و بی نظیر همانند ترکیبات آلدهیدی شما رو شگفت زده کنند. در عطرهای مردانه نیز رنگ زرد نویدبخش عطر و بویی بسیار باشکوه از چوبها و ادویهها است که اگر با رنگ های تیره تر همچون مشکی ترکیب شود، ترکیبی مدرن از چوب ها و عنبر را به ارمغان میآورد.
– عطرهای سبز
بی شک رنگ سبز در نخستین نگاه ما را به یاد طبیعت و جنگلی سر سبز، پر از درختان گوناگون و پر بار در میان گل ها، بوته ها و خزه ها میاندازد. عطرهایی که به رنگ سبز هستند، نماد طبیعت و دارای ترکیبات طبیعی و خالص همچون خزهها، بوتهها، گیاهان و چوب های جنگلی هستند. عموما این عطرها خنک و شیرین و در مواردی اندکی تلخ هستند. یک دلیل تفاوت رنگ شیشههای عطر این است که حتی کم رنگ یا پر رنگ بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. عطرهایی با شیشه سبز کم رنگ، رایحه ای خنک و گاهی اندکی شیرین دارند و هر چه پر رنگ تر شود، رایحه عطر نیز تلخ تر و چوبی تر خواهد شد. عطرهای سبز کم رنگ رایحهای پر انرژی، خنک، با نشاط و تازه دارند و مناسب استفاده روزانه هستند. در عطرهای سبز پر رنگ تر، روایح کلاسیک و تلخ چوب ها به مشام میرسد و وتیور از نت های همیشگی عطرهای سبز رنگ به حساب میآید.
– عطرهای آبی
بی شک رنگ آبی در ابتدا ما را به یاد دریا و آسمان میاندازد. رنگ آبی همچنین نشانه آرامش و آزادی است. در عطرهایی با این رنگ، ترکیباتی آرامش بخش وجود دارد. به طور کلی استفاده از این رنگ در شیشه عطرها نشان دهنده وجود ترکیبات مختلف در عطر است. آبی روشن ترکیبی از نتهای دریایی و اقیانوسی دارد که به علت داشتن رایحه خنک و گاها شیرین یا ترش، تداعی کننده ترکیبی منحصر به فرد خواهد بود. آبی تیره نیز تداعی کننده رایحه تلخ و آبی بسیار تیره بیانگر رایحه تلخ در ترکیب با نتهای شیرین شرقی نظیر زعفران و وانیل است. این رنگ اغلب برای آقایان تولید میشود و رایحه ای بسیار باشکوه دارد. اما رنگ سورمهای، رایحهای جذاب و با ابهت برای یک زن خواهد بود. در اکثر عطرهای آبی رنگ، چوب یا قهوه نیز در ترکیب با ادویهها به کار میرود.