سوفیانیوز
سوفیانیوز: یک مدرس و پژوهشگر حوزه سواد رسانهای به بیان توصیههایی برای خرید نوشتافزار دانشآموزان پرداخت و گفت: باید سعی کنیم برای دانشآموزان در سنین پایینتر که انعطافپذیری بیشتری دارند الگوسازی مناسبی صورت گیرد و باید توجه داشته باشیم که دانشآموزان صرفاً مصرفکننده نباشند.
به گزارش پایگاه خبری سوفیانیوز، به نقل از میزان، سارا میرقاسمی، مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای بیان کرد: تاثیرات فرهنگی رسانه به گونهای است که میتواند دانشآموزان را به خرید نوعی از لوازم تحریر و یا نوشت افزار با تصاویر خاصی ترغیب کند و به طور کلی از آنجایی که در سنین بالاتر خانواده چندان نمیتواند اعمال نظر کند باید سعی کنیم برای دانشآموزان در سنین پایینتر که انعطاف پذیری بیشتری دارند الگوسازی مناسبی صورت گیرد، باید توجه داشته باشیم که دانشآموز صرفا مصرف کننده نباشند.
این مدرس و پژوهشگر حوزه سواد رسانهای گفت: تصویر شخصیتهای مختلف در انیمیشن یا فیلمهای مختلف میتواند موجب شود که دانشآموز به دنبال آن شخصیت برود و انیمیشن و فیلمهایش را تماشا کند. والدین باید بدانند هنگامی که وسیلهای را برای فرزندشان خریداری میکنند برایش الگوسازی میکنند و از این رو لازم است قبل از خرید لوازم تحریر برای فرزندانمان شخصیتهای مختلف انمیشن و فیلمهای کودک و نوجوان حتی شخصیتهای داخلی را بررسی کنیم تا متوجه شویم این شخصیتها چه الگوسازیهایی را برای فرزندانمان دارند.
میرقاسمی با بیان اینکه نمیتوان به نسل ضد و آلفا باید و نباید کرد و لازم است با آنها مشورت کرد و مسائل را با دلیل برایشان توضیح داد، افزود: میتوانیم از خود دانش آموز بخواهیم تصاویر شخصیتهای روی لوزام تحریر را بررسی کند و نقاط مثبت و منفیشان را توضیح دهد و شخصیتی را انتخاب کند که الگوی بهتری ایجاد میکند. وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نکاتی که والدین باید هنگام خرید نوشت افزار برای فرزندانشان به آن توجه کنند پیشگیری از مصرف گرایی است، عنوان کرد: همه گیر شدن رسانههای اجتماعی و نمایشی عمل کردن موجب شده فرهنگ مصرفگرایی تشدید بیشتری پیدا کند، والدین باید هنگام خرید نوشت مورد نیاز فرزندشان مراقب این مسئله نیز باشند.