سوفیانیوز
سوفیانیوز: برنامه زمانبندی اعطای وامهای دانشـجویی (دانشجویان روزانه) در نیمسال دوم سال تحصــیلی 1403-1402 از سوی صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاهها ابلاغ شد.
به گزارش پایگاه خبری سوفیانیوز، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، در بخشنامهای به روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها، برنامه زمانبندی اعطای وامهای دانشجویی (دانشجویان روزانه) در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 به همراه نکات حائز اهمیت و شرایط مرتبط را به شرح زیر ابلاغ کرد.
فرآیند ثبت تقاضای وام توسط دانشجویان از تاریخ 1402.12.01 آغاز شده و تا تاریخ 1403.02.15 در بازههای زمانی تعیین شده برای هر وام در جدول مربوطه ادامه خواهد یافت.
دانشگاهها موظف هستند نسبت به اطلاعرسانی مناسب و موثر بین دانشجویان در خصوص لزوم ثبت درخواست وام خود در سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان به نشانی https://swf.ir/fa اقدام لازم به عمل آورند.
صرفًا دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 آنها در سامانه GSB مورد تأیید قرار گیرد، میتوانند نسبت به تشکیل پرونده و ثبت تقاضای وام اقدام کنند. لذا ضروری است دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نسبت به تبادل و بروزرسانی مستمر اطلاعات آموزشی دانشجویان در درگاه تبادل اطلاعات وزارت متبوع قبل از تاریخ شروع ثبت نام وامها تا پایان فرآیند ثبتنام وام به صورت برخط اقدام کنند.
ارائه و ثبت اطلاعات سند تعهد محضری دانشجویی و ضامنین (دارای شماره شناسه مخصوص صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف و رمز تصدیق مطابق متن اعلام شده) توسط دانشجویانی که در نیمسال تحصیلی جاری برای اولین بار تقاضای دریافت وامهای صندوق را دارند الزامی است.
سقف مبلغ ضمانت وامهای دانشجویی (بندهای 1و 2 و3 ماده 10 آییننامه پرداخت و بازپرداخت وامهای دانشجویی) به ترتیب 60، 120 و بیش از 120 میلیون تومان است و ارائه گواهی کسر از حقوق صرفاً برای دانشجویانی خواهد بود که مجموع وامهای دریافتی آنان به بیش از 120 میلیون تومان میرسد.
مسئولیت کنترل و صحتسنجی مستندات، سند تعهد، شرایط ضامنین، کنترل سقف دریافت وام و تائید و رد درخواست وام دانشجویی بر عهده کاربران و معاونت دانشجویی دانشگاهها است. از این رو معاونت دانشجویی دانشگاه قبل از تأیید نهایی و ارسال درخواستهای وام به صندوق رفاه، امکان رد هر درخواست وامی را خواهد داشت.
میزان اعتبار وامهای تحصیلی و ضروری در نیمسال دوم سال تحصیلی جاری نیز برای هر دانشگاه به صورت مجزا تخصیص داده شده که ضروری است دانشگاهها در چارچوب اعتبار اعلام شده نسبت به تأیید وامها اقدام کنند و صرفاً اعتبار وام ودیعه مسکن متأهلی بصورت متمرکز خواهد بود.
با توجه به ممنوعیت پرداخت وام به دانشجویان بورسیه و شاغل مطابق بند «ه» و «ز» و تبصره 1 بند «ز» ماده2 آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وامهای دانشجویی در چارچوب اعتبارات ابلاغی، شایسته است برنامهریزی لازم برای اعطای وام به دانشجویان غیر شاغل با اولویت دانشجویان مستعد کم بضاعت انجام پذیرد.
ثبت شماره حساب بانک مورد تعهد و شماره شباء آن توسط دانشجویان متقاضی وام در سامانه یکپارچه الزامی است.
در راستای اجرای ماده 8 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص وام ودیعه مسکن متأهلی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، همدان، کرمان، یزد، اردبیل، بندرعباس، اراک جزو دستهبندی شهرهای با جمعیت بیش از 500 هزار نفر هستند و مابقی بجز کلانشهر تهران جزو شهرهای با جمعیت کمتر از 500 هزار نفر در نظر گرفته میشوند.
با توجه به تجمیع رویدادهای وام ضروری مقتضی است قبل از تأیید درخواست وام نسبت به کنترل حداکثر سقف امکان بهرهمندی از این وام دقت کافی به عمل آید.
مبلغ وام تحصیلی دانشجویان متاهل حداکثر دو برابر مبلغ وام دانشجویان مجرد عادی است. در صورتی که زوجین هر دو دانشجو و واجد شرایط باشند، به هر دو نفر آنان وام تحصیلی متاهلی تعلق میگیرد.
ضریب 50 درصدی افزایش وام تحصیلی برای دانشجویان دارای ویژگی خاص مطابق بند «د»، «ه»، «و»، «ز»، «ح» آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وامهای دانشجویی، صرفاً برای دانشجویان مجرد اعمال میشود.
از نیمسال جدید شرط معدل برای وام تحصیلی بلااثر بوده و مادامی که دانشجو در سنوات مجاز رفاهی تحصیل مینماید میتواند مطابق ضوابط و مقررات از وام تحصیلی بهرهمند شود.
با توجه به انتقال اطلاعات دانشجویان دارای پرونده از سامانه فاز 2 صندوق به سامانه یکپارچه، دسترسی مورد نیاز جهت ویرایش اطلاعات شخصی و تحصیلی مانند تاهل، شماره حساب، شماره شباء، شهر محل تولد، تلفن همراه، تلفن ثابت، شهر محل سکونت، کدپستی و آدرس، شماره دانشجویی، سال و ترم تحصیلی برای کاربران دانشگاهها فعال بوده که در صورت لزوم میتوانند نسبت به ویرایش اقدام کنند.
در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات هویتی و تحصیلی مانند نام و نام خانوادگی، کدملی، نام پدر، شماره شناسنامه، جنسیت، تاریخ تولد، نام دانشگاه، رشته تحصیلی، نوع و مقطع تحصیلی لازم است مراتب از طریق درخواست کار به همراه مستندات مربوطه درسامانه یکپارچه به کارشناسان صندوق رفاه ارسال شود.
به منظور خدماترسانی مطلوب و تسریع در امر پاسخگویی به مکاتبات و تماسهای تلفنی همکاران یا درخواست کارها، خواهشمند است ضمن اطلاع رسانی فراگیر و بررسی و رفع مشکلات دانشجویان در دانشگاه، از ارجاع مستقیم آنان به صندوق رفاه خودداری کنند.