سوفیانیوز
سوفیانیوز: ابوریحان بیرونی، یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی، با دیدگاهی شگفتانگیز درباره جهان، قرنها قبل از ظهور فیزیک مدرن به کشفیات و نظریاتی پرداخت که امروزه با مفاهیمی همچون نسبیت اینشتین و کیهانشناسی مدرن همخوانی دارد. او نگاهی جامع به جهان بهعنوان یک کل داشت.
به گزارش پایگاه خبری سوفیانیوز، ابوریحان مردی است که به اکثر علوم طبیعی زمان خود احاطه داشت و از اولین کسانی است که در تمدن اسلامی به پیدا کردن وزن مخصوص بسیاری از اجسام مبادرت ورزید، آن چنان وزن مخصوص این اجسام را دقیق محاسبه کرده که اختلاف آنها با وزنهای مخصوصی که دانشمندان قرون اخیر با توجه به تمام وسایل جدید خود تهیه کردهاند، بسیار ناچیز است.
وی 25 سال اول زندگی خود را در شهر محل تولد خودش سپری کرد و به یادگیری زبان عربی، فقه و الهیات اسلامی، علوم یونانی، ریاضیات، نجوم، طب و… مشغول بود. وی در همین دوره برخی از آثار اولیهاش را بر روی کاغذ آورد و با ابن سینا، دیگر دانشمند ایرانی در رابطه با فلسفه طبیعی ارسطو و فلسفه مشاء به مکاتبه و تبادل نظر پرداخت.
او اولین کسی بود که توانست فرمول سادهای برای اندازهگیری شعاع زمین بهدست آورد. ابوریحان فکر کرد زمین به دور خورشید میچرخد و این ایده را توسعه داد تا بتواند آن را در زمان خویش به اثبات برساند. او همچنین در مورد دورههای زمینشناسی نیز نظریهپردازیهای موفقی داشته است.
ابوریحان بیرونی در دوران خردسالی علاقه زیادی به کسب دانش نشان میداد و از همان زمان شروع به یادگیری علوم مختلف کرد. او به واسطه آشنا شدن با «امیرنصر منصور بن علی بن عراق» که در آن زمان از دانشمندان بزرگ ایرانی به شمار میرفت، توانست وارد دربار خوارزمشاه شود و به مدرسه سلطانی خوارزم برود. وی در همان زمان و در حالی که فقط 17 سال داشت، با استفاده از حلقهای درجهدار که به آن «شاهیه» گفته میشد، به اندازهگیری بلندی نیم روزی یعنی ارتفاع نصفالنهاری خورشید در زادگاه خود یعنی شهر کاث مشغول شد.
ابوریحان بیرونی فهرست کتابهای خود را تا سال 427 ق. یعنی در 65 سالگیاش، 113 نسخه شمرده است که بیشتر به ریاضیات، نجوم و مطالب وابسته به آنها اختصاص دارد. غالب تألیفات بیرونی به زبان عربی، یعنی زبان علمی عالم اسلام و ایران بوده است. جورج سارتون، بنیانگذار رشته تاریخ علم، بیرونی را به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی بعد از اسلام و دانشمندان تمام دوران تعریف میکند و میگوید او یک نابغه جهانی است که هزار سال پیش در آسیای مرکزی میزیست.
بیرونی همچنین زمینشناس، کانیشناس و محققی زبردست در فیزیک و علوم طبیعی بود که از او به عنوان «پدر علم ژئودزی (زمینسنجی)» یاد میکنند؛ چرا که بیرونی خیلی پیشتر از داروین از تکامل گفته است و پیش از نقشه مرکاتور از تسطیح استوایی، پیشتر از کپرنیک و کپلر و گالیله از اخترشناسی و گردش وضعی زمین سخن رانده است.
بیرونی با پیشنهاد اینکه پارههایی از پوسته زمین جابهجا شده و مختصات جغرافیایی شهرها تغییر میکند، قریب هزار سال پیش اولین کسی بود که دیدگاهی از «زمینساخت ورقهای» را ارائه کرد، در حالی که دانشمندان زمینشناسی در دهه 1960 به آن پی بردند. به علاوه با عبارات دقیقی از تغییرات در سنگینی سوهای مختلف زمین، افزایش برآمدگیها، ژرف شدن درهها، بروز ناگهانی دگرگونیها، با ژرفبینی به دلایل کوهزایی و زمینلرزه اشارات درستی داشته است.
همچنین او توانست فرمول سادهای برای اندازهگیری شعاع زمین پیشنهاد کند. بیرونی شعاع زمین را با روش ریاضی و فیزیک به وسیله اسطرلاب و با استفاده از قوانین مثلثات و محاسبات مرسوم در اندازهگیری ارتفاع کوه در خاور ایران 6340 کیلومتر تعیین کرد که به اندازه دقیق امروزی آن، 6371 کیلومتر، بسیار نزدیک است.
بیرونی در زمینشناسی به خصوص رسوبشناسی صاحب نظر زمان خود بود. وی فرآیند پیشروی و پسروی دریاها و تغییرات مسیر رودخانهها را به خوبی میدانست و نظرات قابل توجهی در این زمینه داشته است.
این دانشمند ایرانی در مورد جهان به عنوان یک کل، دیدگاهی مشابه نظریات اینشتین و دیگر دانشمندان مدرن داشت. وی مانند اینشتین زمین را در بیرونیترین سطح یک کره محدود میدانست و معتقد بود حرکت قسمتی از یک جرم در حال سکون از جایی به جای دیگر در یک خط مستقیم است، اما حرکت آن به دور جسم دیگر در حالت سکون، ماهیتی دایرهای دارد که نشاندهنده آن است که حرکت به دور یک نقطه ثابت مانند مرکز زمین انجام میشود. از این رو دیدگاه بیرونی بسیار با نظریه اینشتین موافق است.
بیرونی به عنوان محقق بزرگ، علاوه بر پرداختن به تمام دانش روز در موضوعات گوناگون به کارهای دیگر از جمله تاسیس آزمایشگاهها در کشورهای کنونی ایران، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان کمک شایانی کرد.
بیرونی میراث مشترک مردم کشورهای ایران، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان و آسیای مرکزی و جنوبی است و وقتی در سن 77 سالگی جهان فانی را وداع گفت، بیش از 150 اثر شامل 70 اثر در ستارهشناسی و نجوم، 20 نوشتار در ریاضی و 18 اثر ادبی به یادگار گذاشت.
این واقعیت موجب شد که در سال 1401 با تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور، 13 شهریور به عنوان «روز علوم پایه» نامگذاری شود.