سوفیانیوز
سوفیانیوز: یک حقوقدان گفت طرح «قاضیمدرسه» میتواند عاملی تاثیرگذار باشد تا دانشآموزان بدانند که قانون چگونه با آنها رفتار میکند و از حقوق و کیفرهای قانونی آگاه و مطلع میشوند.
به گزارش پایگاه خبری سوفیانیوز، یاسر میرزاجعفری «هدف اصل فردیکردن جرم و مجازات ایجاد تناسب بین جرم و مجازات است یعنی اعمال مجازات با شخصیت و ویژگیهای جسمی، روانی و اجتماعی فرد مجرم متناسب باشد.»
وی گفت: «به عبارت دیگر باید هر مجرم بر اساس ویژگیهای شخصیتی خود مجازات و به جایگاه اجتماعی وی، سابقه کیفری، شرایط خاص جسمی و کهولت سن ... نیز توجه شود و در مجازات هرکس این ویژگیها در نظر گرفته شود.»
این حقوقدان درباره وجود طرح قاضیمدرسه بیان کرد: «این طرح یکی از راههای تضمین اصل فردی کردن یا تناسب بین جرم و مجازات است. اجراییشدن این طرح در مدارس دخترانه و پسرانه کاربرد دارد. البته در مدارس دخترانه به دلیل اینکه بلوغ را زودتر تجربه میکنند، مفیدتر است.»
میرزاجعفری افزود: «با توجه به ماده 146 قانون مجازات اسلامی، افراد نابالغ مسئولیت کیفری ندارند و مطابق ماده 147 قانون مذکور سن بلوغ در دختران و پسران، به ترتیب 9 و 15 سال تمام قمری است. بنابراین شروع سن مسئولیت مشخص است و باید افراد در مقابل کاری که انجام میدهند، پاسخگو باشند. طرح «قاضیمدرسه» میتواند عاملی تاثیرگذار باشد تا دانشآموزان بدانند که قانون چگونه با آنها رفتار میکند و از حقوق و کیفرهای قانونی آگاه و مطلع میشوند.»
این حقوقدان بیان کرد: «بهتر است که در این طرح در کنار قضات مددکاران اجتماعی نیز حضور داشته باشند و به دانشآموزانی که انضباط پایینتری دارند، آموزشهای لازم را بدهند. نکته بسیار مهم حضور والدین در کنار دانشآموزان و آشنایی با قضات است، بهتر است در هنگام حضور قضات در مدارس والدین نیز دعوت شوند.»
میرزا جعفری تاکید کرد: «از نظر پذیرش صحبتهای قضات در مدارس میتوان گفت قضات تا حد زیادی در تاثیرپذیری دانشآموزان نقش دارند. قاضی، مددکاران اجتماعی، والدین و بچهها به شکل زنجیره به هم متصل بوده و در این اثر پیشگیرانه نقش دارند.»