سوفیانیوز
سوفیانیوز: فراخوان اولویتهای پژوهشی و فناوری سال 1402 سازمان سنجش درحوزههای مرتبط با آزمونها منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری سوفیانیوز، سازمان سنجش آموزش کشور با هدف بهبود و کیفیت بخشی به روشها و برنامه های خود از اعضای هیات علمی علاقهمند، برای انجام پژوهش دعوت به عمل آورد.
فراخوان اولویتهای پژوهشی و فناوری سال 1402 سازمان سنجش منتشر شده است و از علاقمندان دعوت شده است در حوزههای «آزمونهای الکترونیک و هوشمند»، «آزمونسازی و روانسنجی»، «بهینهسازی روشهای اجرایی»، «ارزشیابی و اعتبارسنجی»، «حفاظت و امنیت آزمون» و «ابعاد اجتماعی و افکارسنجی» پژوهشهای خود را ارائه کنند.
علاقمندان میتوانند پیشنهادههای پژوهشی خود را تا تاریخ 30 بهمن 1402 به آدرس رایانامه Research@sanjesh.org ارسال کنند.
عناوین اولویتهای پژوهشی و فناوری سال 1402 سازمان سنجش
1. آزمون های الکترونیک و هوشمند
طراحی و توسعه آزمونهای الکترونیک در مقیاس وسیع
بررسی و تحلیل فناوریهای نوین مخابراتی برای برگزاری آزمونهای مقیاس وسیع الکترونیکی
بررسی روشهای هوشمندسازی تخصیص شرکت کنندگان به حوزههای امتحانی
بررسی نحوه و چگونگی سنجش انطباقی در آزمونهای مقیاس وسیع
طراحی سامانههای مدیریت الکترونیک حوزههای برگزاری آزمونها
2. آزمون سازی و روانسنجی
بررسی روشهای ارتقاء کیفیت سؤالهای آزمونهای ورودی به دانشگاهها بر اساس الگوهای شناختی
بررسی و ارائه الگوی نمره کل سازی مبتنی بر نمره کل سوابق تحصیلی و آزمون سراسری
ارزیابی سؤالهای آزمونهای سراسری (کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری) از حیث ملاکهای تدوین سؤال و انطباق با دانش موضوعی
ارائه الگوی عملی اعتباربخشی به کارنامههای آزمونهای سراسری
بررسی ابعاد روانسنجی آزمونهای شغلی و صلاحیت حرفهای
بررسی فرایند طراحی و کاربرد آزمونهای استعداد تحصیلی در سنجش ورود به آموزش عالی
بررسی ابعاد و پیامدهای اجرای مصوبه سنجش و پذیرش
بررسی نحوه طراحی و پیاده سازی بانک سؤال آزمونها
3. بهینه سازی روش های اجرایی
بازنگری در گروهبندی رشتهها، ضرایب و سرفصلهای دروس آزمونهای کارشناسی ارشد، دکتری و استخدامی
ارائه الگوی بهینه آزمونهای صلاحیت حرفهای برای سازمان سنجش
طراحی نظام صلاحیت حرفهای طراحان آزمونهای ورودی آموزش عالی و استخدامی
بررسی نتایج و پیامدهای پذیرش بدون آزمون و بر مبنای سوابق تحصیلی
بررسی روشهای بهینهسازی فرایند انتخاب رشته آزمونهای سراسری
طراحی الگویی نو برای سنجش و پذیرش در بخش عملی آزمونهای سراسری
آسیبشناسی فرایندهای اجرایی آزمونهای سراسری و ارائه برنامه اقدام
طراحی سازمان اجرایی آزمونهای الکترونیکی
4. ارزشیابی و اعتبارسنجی
بررسی الگوهای بهینە اعتبارسنجی حوزههای برگزاری آزمون و ارائه الگوی مناسب
بررسی تأثیر روشهای سنجش و پذیرش بر کیفیت ورودیهای آموزش عالی
ارائه سازوکار مناسب مدیریت و ارزیابی عملکرد طراحان سؤال
طراحی جایزه ملی کیفیت در نظام آموزش عمومی (پیش از دانشگاه)
طراحی جایزه ملی کیفیت در نظام آموزش عالی
آسیبشناسی سازوکارهای ارزیابی و نظارت در نظام آموزشی و ارائه برنامه اقدام
طراحی نظام آموزشی و صلاحیت حرفهای ارزشیابان در نظام آموزشی
بررسی سازوکارهای اعتبارسنجی در سطوح مختلف نظام آموزشی و ارائه برنامه اقدام
آینده پژوهشی سنجش، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در نظام آموزشی
5. حفاظت و امنیت آزمون
بررسی تخلف و تقلب در آزمونهای مداد - کاغذی با آزمونهای الکترونیک و هوشمند و اقدامات مقابلهای، با تاکید بر آزمونهای مقیاس وسیع
بررسی راهکارهای الکترونیک و هوشمند در جهت افزایش امنیت آزمونهای سراسری
طراحی و توسعه دستگاههای آشکارساز و کاوشگر برای مقابله با تقلب در آزمونهای سراسری
6. ابعاد اجتماعی و افکارسنجی
بررسی نگرش عمومی به سازمان سنجش آموزش کشور و راهکارهای ارتقاء اعتبار اجتماعی
ارزشیابی و بهسازی نظام پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشور از دیدگاه مراجعه کنندگان
بررسی نظرات معلمان و مشاوران مدارس درباره اعتبار و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری
بررسی تأثیر فضای مجازی بر امنیت روانی خانوادهها و متقاضیان آزمونها
بررسی سهمیههای آزمون سراسری به منظور افزایش توان علمی ورودی دانشگاهها
علاقمندان باید پیشنهادههای پژوهشی مطابق با چهارچوب مرکز پژوهش (قابل دسترس در نشانی) www.craqe.ir را در قالب نرم افزار (word) ارسال کنند.