کد خبر: 11351
سه شنبه 22 آبان 1403 - 14:42
سه شنبه 22 آبان 1403 - 14:42

ویدیو/ بازیگری هنرمند است که در صحنۀ عریان در جنگل بودن را بازی کند

سوفیانیوز: در این ویدیو نظریه‌ای از آدولف آپیا در مورد بازیگران تئاتر را مشاهده می‌کنید. طراح و نظریه‌پرداز سوئیسی، نگارش درباره تئاتر را به‌عنوان هنری بصری شروع کرد. هنری که در آن نور و سایه، اشکال و فضا اهمیت فراوانی دارند. سراسر زندگی او صرف تجربه‌اندوزی درباره ویژگی‌های فنی نور شد.

به گزارش سرویس هنر پایگاه خبری سوفیانیوز، آدولف آپیا (1862-1928)، طراح صحنه و نظریه‌پرداز تئاتر سوئیسی، نظریه‌های تاثیرگذاری در حوزه‌ی طراحی صحنه و بازیگری داشت. او معتقد بود که تئاتر باید از حالت صرفاً تجملاتی صحنه‌آرایی بیرون بیاید و به جریانی پویا و معنادار تبدیل شود. در این راستا، آپیا بیشتر بر هماهنگی میان بدن بازیگر، نورپردازی، فضا و عناصر بصری تأکید داشت.

در نظریه‌ی او، بازیگر باید به عنوان نقطه‌ی تمرکز صحنه عمل کند. او صحنه را به گونه‌ای طراحی می‌کرد که حرکت و حضور بازیگر در آن برجسته شود و به جای تزئینات بیش از حد، سادگی در صحنه‌ها را ترویج می‌داد.

از نظر آپیا، بازیگری چیزی فراتر از دیالوگ‌ها و حرکات معمولی است؛ بلکه یک تجربه‌ی چندبُعدی است که با فضا، نور و ریتم موسیقی ارتباطی هماهنگ ایجاد می‌کند. به بیان دیگر، او صحنه را همچون یک موجود زنده در نظر می‌گرفت که بازیگر باید با آن ارتباطی هماهنگ و هم‌سو برقرار کند.

آپیا تاکید ویژه‌ای بر نورپردازی داشت، زیرا معتقد بود که نور می‌تواند حسی از فضا و احساسات را به بازیگر و تماشاگر منتقل کند و عمق بیشتری به نمایش ببخشد. در این راستا، او از طراحی نور برای به تصویر کشیدن حالات روانی و عاطفی بهره می‌برد.

برای مشاهدۀ مطالب بیشتر در حوزۀ هنر بر روی لینک کلیک فرمایید.