سوفیانیوز
سوفیانیوز: سماد مخفف عبارت سامانه مدیریت امور دانشجویی است و کلیه امور مربوط به تغذیه و خوابگاه دانشجویان از طریق این سامانه انجام می شود. برخی از دانشگاه های سراسری، آزاد و فنی و حرفه ای سامانه سماد مختص به خود را دارند.
سامانه سماد به نشانی samad.app از جمله سامانههایی است که با هدف تسهیل فرآیند رزرو غذا، رزرو خوابگاههای دانشجویی و به طور کل مدیریت امور دانشجویی طراحی و راهاندازی شده است.
کلیه دانشجویان، کارکنان و دانشجویان بینالمللی با دارا بودن نام کاربری و رمز عبور مجوز ورود به این سایت و استفاده از خدمات آن را خواهند داشت. جهت آشنایی بیشتر دانشجویان و کارکنان دانشگاه در این مقاله به معرفی سامانه سماد، سایتهای سماد دانشگاهی، نحوه ورود، نحوه درخواست خوابگاه، نحوه رزرو غذا و دیگر امکانات سامانه سماد پرداخته شده است.
سامانه سماد در راستای پیگیری و مدیریت امور دانشجویی طراحی و راهاندازی شده است. در واقع سماد مخفف عبارت سامانه مدیریت امور دانشجویی میباشد و کلیه اقدامات در زمینه رزرو غذا و خوابگاه دانشجویی از طریق این سامانه به نشانی samad.app قابل انجام هستند. این سامانه برای ورود دانشجویان، کارکنان و همچنین دانشجویان بینالمللی مورد استفاده قرار میگیرد.
برای ورود به این سامانه، وارد کردن شماره دانشجویی و کد ملی الزامی بوده و هر یک از کارکنان، دانشجویان و دانشجویان بینالمللی میبایست با نحوه ورود به این سامانه آشنایی کامل داشته باشند. به طور کلی برخی از دانشگاهها برای رزرو غذا، افزایش اعتبار و خوابگاه از سایت سماد استفاده میکنند که در ادامه لیست این دانشگاهها ارائه خواهد شد.
به طور کلی منوی سامانه سماد شامل سامانه تغذیه، سامانه خوابگاهها، عملیات دانشجو، تبادل پیام، تنظیمات پرونده و گزارشات سامانهها میباشد. سامانه دانشجویار نیز یکی از سامانههای جدید دانشگاه آزاد بوده که به عنوان یک سایت مکمل در عرصه امور دانشجویی و ارتباط دانشجو با دانشگاه فعالیت میکند.
نام دانشگاه | آدرس سایت سماد |
سامانه سماد دانشگاه تبریز | samad.tabrizu.ac.ir |
سامانه سماد دانشگاه الزهرا | samad.alzahra.ac.ir |
سامانه سماد دانشگاه شهید بهشتی | dining.sbu.ac.ir |
سامانه سماد دانشگاه امیرکبیر | samad.aut.ac.ir |
سامانه سماد دانشگاه علم و صنعت | stu.iust.ac.ir |
سامانه سماد دانشگاه فنی و حرفه ای | samad.tvu.ac.ir |
سامانه سماد دانشگاه گیلان | food.guilan.ac.ir |
برای استفاده از خدمات سامانه سماد میبایست نسبت به ورود به این سامانه اقدام نمایید. کلیه دانشجویان، کارکنان و دانشجویان بینالمللی مجاز به ورود به سماد هستند. برای ورود به سامانه سماد یا به سایت اصلی آن به نشانی samad.app وارد شده و یا در مرورگر آدرس سامانه سماد دانشگاه خود را وارد کنید.
دانشجویان بینالمللی با وارد کردن شماره دانشجویی به جای نام کاربری و کلمه عبور و کارکنان دانشگاه با وارد کردن کد ملی به جای نام کاربری و کلمه عبور مجاز به ورود به سامانه سماد هستند. راهنمای تصویری نحوه ورود به سامانه سماد جهت آشنایی علاقمندان با امکانات این سامانه به شرح زیر میباشد.
ابتدا در مرورگر کروم یا فایرفاکس سیستم خود آدرس سامانه سماد دانشگاه خود را وارد کنید.
سپس با واردکردن نام کاربری و رمز عبور نسبت به ورود به سامانه اقدام نمایید. نکته حائز اهمیت این است که نام کاربری همان شماره دانشجویی و کلمه عبور کد ملی دانشجو میباشد. در نهایت بر روی کلید سبز رنگ "ورود" کلیک کنید.
همان طور که مشاهده میکنید، در ادامه صفحه جدیدی مانند تصویر بالا برای شما به نمایش در خواهد آمد. از میان منوی مذکور، گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید.
همانطور که پیشتر اشاره شد، یکی از خدمات و امکانات سامانه سماد رزرو غذا است. برای انجام رزرو غذا از طریق سامانه سماد پس از ورود با نام کاربری و رمز عبور، از منوی اصلی صفحه گزینه "سامانه تغذیه" را انتخاب کنید.
از منوی جدید سامانه تغذیه بر روی رزرو غذا بزنید و در صورتی که دانشگاه شما بیش از یک سلف دارد، سلف مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه ادامه کلیک کنید و از منوی غذایی روز، غذای مورد نظر خود را انتخاب کرده و دکمه سبز رنگ "تایید" را انتخاب کنید. پس از کسر هزینه غذا از موجودی حساب شما، رزرو شما نهایی خواهد شد. راهنمای تصویری نحوه رزرو غذای سلف در سامانه سماد به شرح زیر است.
ابتدا در مرورگر کروم یا فایرفاکس آدرس سامانه سماد دانشگاه خود را وارد کنید.
نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و بر روی گزینه ورود کلیک کنید. توجه داشته باشید که نام کاربری همان شماره دانشجویی و رمز عبور همان کد ملی دانشجو است. در ادامه از منوی اصلی این سامانه گزینه "سامانه تغذیه" را انتخاب کنید.
از منوی باز شده، سپس بر روی "رزرو غذا" کلیک کنید.
در ادامه سلف مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه "تایید و ادامه" کلیک کنید. در نهایت از منو جدیدی که پیش روی شما باز شده است، غذای مورد نظر خود را انتخاب کنید تا هزینه آن از اعتبار حساب شما کسر شده و رزرو شما نهایی شود.
یکی دیگر از امکانات موجود در سامانه سماد، امکان درخواست خوابگاه است. برای ثبت درخواست خوابگاه از طریق سامانه سماد ابتدا وارد سامانه مختص به دانشگاه خود شوید. سپس نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و دکمه ورود را انتخاب کنید. در ادامه از منو اصلی صفحه بر روی گزینه سامانه خوابگاهها کلیک کرده و گزینه درخواست خوابگاه را از میان گزینه ها انتخاب کنید.
در صفحه جدیدی که رو به روی شما باز شده است، دکمه ذخیره را انتخاب کنید. در صورت واجد شرایط بودن، درخواست شما مورد تایید قرار خواهد گرفت. در ادامه پس از تایید درخواست خود به منو تنظیمات پرونده مراجعه کرده و فیش واریزی خوابگاه خود را بارگذاری کنید تا درخواست شما نهایی شود.
در نهایت پس از آپلود مدارک بر روی گزینه "سامانه خوابگاهها" کلیک کرده و از لیست باز شده بر روی "انتخاب اتاق فردی" کلیک کنید. توجه داشته باشید که صرفاً از خوابگاه و بلوکهای مخصوص خود، مجاز به انتخاب خواهید بود. راهنمای تصویری نحوه درخواست خوابگاه در سامانه سماد به شرح زیر است.
ابتدا در مرورگر کروم یا فایرفاکس آدرس سامانه سماد دانشگاه خود را وارد نمایید. سپس نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و از منوی اصلی صفحه بر روی گزینه" سامانه خوابگاهها" کلیک کنید. از منوی جدیدی که در صفحه مشاهده میکنید، گزینه "درخواست خوابگاه" را انتخاب کنید. سپس از صفحه باز شده بر روی گزینه "ذخیره" کلیک کنید. همان طور که مشاهده میکنید درخواست ثبت خوابگاه شما انجام شد. در نتیجه اگر شما واجد دریافت خوابگاه باشید، پس از دریافت تایید میبایست از طریق سامانه وارد مراحل بعدی شوید.
در صورت تأیید شدن درخواست شما، پس از وارد شدن به سامانه سماد بر روی تنظیمات پرونده کلیک کرده و از لیست باز شده آپلود مدارک (فیش واریزی) را انتخاب کنید. پس از پرداخت هزینه خوابگاه دانشجویی و آپلود مدارک آن، بر روی گزینه "سامانه خوابگاهها" کلیک کرده و از لیست باز شده بر روی "انتخاب اتاق فردی" کلیک کنید.
از لیست باز شده خوابگاه و بلوک خود را انتخاب نمایید و سپس از اتاقهای باز شده اتاق مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در صورت انتخاب بلوکی که برای مقطع و ورودی شما تعریف نشده است، سیستم پیامی شامل عبارت "در این خوابگاه و این بلوک، واجد شرایط اتاق نیستید" را برای شما به نمایش در خواهد آورد.
نکته حائز اهمیت این است که مراجعه حضوری به خوابگاه پس از انتخاب اتاق و ثبت نهایی آن در سامانه سماد امکان پذیر میباشد. بنابراین پس از انتخاب اتاق از طریق سامانه به هنگام مراجعه حضوری به خوابگاه، امکان هیچ گونه تغییر اتاق وجود نخواهد داشت. شماره دانشجویی دانشگاه فنی و حرفهای برای ورود به سامانههای مختلف دانشگاه فنی حرفهای مورد نیاز میباشد. دانشجویان دانشگاه فنی حرفهای میتوانند برای ورود به سامانه سماد از این شماره دانشجویی خود استفاده نمایند.
همان طور اشاره شد سامانه سماد شامل امکانات و بخشهایی نظیر سامانه تغذیه، سامانه خوابگاهها و... میباشد. از دیگر امکانات و بخشهای آن میتوان به بخش گزارشات سامانه، تبادل پیام، تنظیمات پرونده و عملیات دانشجو اشاره کرد. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این بخشهای نام برده شده، خواهیم پرداخت.
با کلیک بر روی این گزینه، گزارش اعتبار فرستاده شده، گزارش اعتبار دریافت شده و گزارش عملکرد قابل مشاهده است. دریافت فایل گزارش به صورت اکسل میباشد. در جدول گزارشها مواردی نظیر نام کاربری، نام و نام خانوادگی، مبلغ تراکنش، زمان و تاریخ تراکنش درج شده است. در جدول گزارش عملکرد نیز در بازه یک ماهه هر اقدامی که از سوی دانشجو در این سامانه صورت گرفته باشد، قابل مشاهده خواهد بود. تصویر زیر منوی مربوط به بخش گزارشات سامانهها میباشد.
بخش عملیات دانشجو همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، شامل گزینههای نمایش پروفایل، ارسال پیشنهادات و انتقادات، توانمندیهای فرهنگی و اطلاعات خویشاوندان است. گزینه نمایش پروفایل شامل اطلاعات دانشجو اعم از نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره دانشجویی، تاریخ تولد، شماره تماس، اطلاعات محل سکونت و همچنین اطلاعات تحصیلی میباشد. هم چنین دانشجویان میتوانند به منظور جبران بخشی از هزینه دوران دانشجویی، اقدام به دریافت وام از سامانه صندوق رفاه دانشجویی نمایند.
همچنین در صورتی که کسب مقام یا موفقیت علمی در مسابقات، ثبت اختراع، تجربه فعالیت در انجمنها، بسیج، شواری مدرسه و... داشته باشید، امکان ثبت آن در این سامانه محیا شده است. بخش آخر مربوط به اطلاعات خویشاوندان است که در صورت تمایل میتوانید اطلاعاتی نظیر رابطه خویشاوندی، نام و نام خانوادگی، سن، میزان تحصیلات، شغل و اطلاعات تماس آنها را وارد کنید.
همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، این بخش شامل گزینههای ارسال پیام، پیامهای دریافتی، پیامهای ارسالی، مکالمات، برچسبها میباشد. در این قسمت دانشجو میتواند به دریافت و ارسال پیام مبادرت نماید.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، این بخش شامل دو گزینه تغییر کلمه عبور و آپلود مدارک است. همان طور که پیشتر اشاره شد، کلمه عبوری که در زمان ورود به سامانه سماد توسط دانشجو وارد میشود، کد ملی او است. پس از ورود به این سامانه با استفاده از این گزینه میتوان کلمه عبور را تغییر داد.
در صورتی که دانشجو واجد شرایط خوابگاه بوده و درخواست رزرو خوابگاه دانشجویی نماید، پس از تکمیل فرآیند ثبت درخواست میبایست از طریق گزینه آپلود مدارک، تصویر فیش واریز هزینه خوابگاه خود را بارگذاری کند و درخواست خود را نهایی کند.
آخرین بخش از منوی اصلی سامانه سماد، گزینه "خروج" است که برای خروج از حساب کاربری و پس از اتمام کار با این سامانه میبایست انتخاب شود.
دانشجویانی که با خرید غذا، موجودی حساب آنها کاهش پیدا کرده است میتوانند برای خرید غذای روز اقدام به شارژ کردن حساب خود نمایند. بدین منظور به سایت سماد دانشگاه خود مراجعه کرده و از بین گزینهها اقدام به انتخاب «افزایش اعتبار» نمایید.