کد خبر: 12577
چهارشنبه 14 آذر 1403 - 22:14
چهارشنبه 14 آذر 1403 - 22:14

افشای اشتباه 4000 ساله یک دانش‌آموز / لوح گلی بابلی پرده از راز یک خطای هندسی برداشت!

افشای اشتباه 4000 ساله یک دانش‌آموز / لوح گلی بابلی پرده از راز یک خطای هندسی برداشت!

سوفیانیوز: یکی از کشفیات جالب و ارزشمند در عرصه باستان‌شناسی، لوح گلی بابلی است که اشتباهی هندسی را در محاسبه مساحت مثلث توسط یک دانش‌آموز 4000 سال پیش فاش می‌کند...

به گزارش سرویس تاریخ پایگاه خبری سوفیانیوز، لوح گلی بابلی باستان اشتباه هندسی 4000 سال پیش یک دانش آموز را فاش کرد چندین نمونه از این دفترچه‌‌های تمرین باستانی در کیش و بابل در عراق امروزی کشف شده‌اند، که هر دو از مناطق اصلی آموزش ریاضیات در دوران باستان بوده‌اند یک لوح گلی کوچک که در محوطه باستان‌شناسی «کیش» در عراق کشف شده است نشان می‌دهد که دانش‌آموزی در 4000 سال پیش مساحت مثلث را اشتباه محاسبه کرده است. به گزارش لایو ساینس، این لوح گلی گرد که در موزه اشمولین در دانشگاه آکسفورد قرار دارد یکی از بیش از 20 نمونه تکالیف ریاضی بابل باستان است که در سال 1931 در محوطه باستان‌شناسی کیش کشف شد. با این حال، دانش‌آموزی که از این لوح گلی به‌عنوان «دفترچه تمرین» برای محاسبه مساحت مثلث استفاده کرده بود، مرتکب اشتباهی کلیدی شد که حدود 4000 سال حک‌شده بر این لوح باقی ماند. این لوح کوچک فقط 8.2 سانتیمتری قطر دارد و مثلثی قائم‌الزاویه را با سه مجموعه عدد به خط میخی نشان می‌دهد‌ــ یک مجموعه در هر یک از دو ضلع که طول و ارتفاع مثلث و یکی در مرکز که مساحت را نشان می‌دهد. در امتداد خط بالایی (ارتفاع) مثلث، دانش‌آموز عدد 3.75 را نوشته است، در حالی که خط عمودی (قاعده) عدد 1.875 را نشان می‌دهد.

این معنی است که مساحت مثلث باید 3.5156 باشد، اما دانش‌آموز آن را به‌اشتباه 3.1468 محاسبه کرده است. چندین نمونه از این دفترچه‌‌های تمرین باستانی در کیش و بابل کشف شده‌اند، که هر دو از مناطق اصلی آموزش ریاضیات در دوران باستان بوده‌اند. در حالی که پشت این لوح خالی از هرگونه نوشته‌ است، سایر الواح نوشته‌ای از معلم در یک طرف و پاسخ‌‌های دانش‌آموز در سمت دیگر را شامل می‌شوند. آموزش ریاضیات در بابل باستان هم‌زمان با شکل‌گیری امپراتوری‌های بزرگ بود و روش‌های پیشرفته ریاضی مانند جبر و هندسه احتمالا حدود 3000 پیش از میلاد در سومر ابداع شدند؛ زیرا تمدن در حال رشد به روش‌هایی برای محاسبه مالیات، تجارت و تقویم نیاز داشت. ریاضیات بابلی از سیستم عددی بر پایه 60 استفاده می‌کرد، سیستمی که امروزه همچنان برای اندازه‌گیری زمان از آن استفاده می‌کنیم‌ــ هر دقیقه 60 ثانیه و هر ساعت 60 دقیقه است. اشتباه ریاضی این دانش‌آموز در واقع نشان‌دهنده تغییر شیوه انباشت و انتقال دانش از حافظه به شکل مکتوب است. این تغییر که حدود 3500 سال پیش از میلاد در کیش آغاز شد، به‌قدری چشمگیر است که گاهی با گذار از ثبت کاغذی به ثبت دیجیتالی در قرن بیستم منجر می‌شود.