سوفیانیوز
سوفیانیوز: رییس اداره ورزشهای همگانی وزارت بهداشت گفت: اعتباربخشی ورزش به محل زندگی (خوابگاهها) و محل تحصیل (دانشکدهها) از اهداف اصلی اجرای طرح تحول فعالیتهای ورزشی دانشجویان علوم پزشکی است.
به گزارش سوفیانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمد کوشکی با بیان این خبر افزود: طرح تحول فعالیتهای ورزشی دانشجویان دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور از سوی دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به تازگی جهت اجرا ابلاغ شد.
رییس اداره ورزش های همگانی وزارت بهداشت افزود: همه دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی مکلف هستند در مسیر اجرای این طرح، اقدامات لازم را انجام داده و گزارش عملکرد و اقدامات خود را به صورت دورهای برای اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت ارسال کنند.
وی یادآور شد: بدون تردید تلاش در نهادینه کردن توسعه ورزش در سطح خوابگاه ها و دانشکدهها جزو وظایف همه دست اندرکاران و مسوولان دانشگاهها است و از این جهت در راستای افزایش تمرکز زدایی مدیریت ورزش از حوزه ستادی به مناطق و نیز همگانی کردن آن جهت افزایش انگیزه و توجه دانشجویان و کارکنان به این امر مهم، طرحی مجزا در قالب طرح تحول فعالیتهای ورزشی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مناطق دهگانه ترسیم شده است.
کوشکی در تشریح اهداف کلی طرح گفت: افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای ورزشی یکی از راهبردهای مهم اجرای طرح تحول فعالیتهای ورزشی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی است. این طرح به عنوان یک طرح کاربردی جهت همسان سازی ورزش و سیستمی کردن آن در ساختار تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تعریف شده است و از سوی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به دانشگاه ها ابلاغ شده است.
رییس اداره ورزشهای همگانی وزارت بهداشت افزود: نکته مهم در این طرح اعتباربخشی ورزش به محل زندگی دانشجویان (خوابگاهها) و محل تحصیل آنها ( دانشکدهها) و همچنین ترغیب و تشویق مسئولان و دست اندرکاران دانشکدهها و خوابگاهها به هویت ورزشی دانشجویان است.
کوشکی تاکید کرد: این طرح از منظر فعالیتهای ورزشی به دو بخش فعالیتهای ورزشی میدانی و فعالیتهای ورزشی رقابتی (مسابقات) تقسیم میشود و از منظر پوشش اجرا در سه سطح خوابگاهها، دانشگاه/ دانشکده و مناطق ) برنامه ریزی و تقسیم بندی شده است.
این مقام مسئول در تشریح بخش فعالیتهای ورزشی- میدانی این طرح گفت: فعالیت های میدانی در این طرح شامل فعالیتهای «آموزشی»، «ورزشی گروهی-عمومی» و همچنین «ورزشی گروهی - تخصصی» است.
وی در توضیح فعالیت های آموزشی این طرح گفت: فعالیت های آموزشی این طرح در سه بخش شامل ارائه واحد تربیت بدنی به دانشجویان جدیدالورود در نیمسال اول سال تحصیلی جهت شناسایی استعدادهای ورزشی و اجرای طرح پایش سلامت دانشجویان جدیدالورود دانشگاه های علوم پزشکی کشور (در گام اول طرح بصورت پایلوت انجام میشود) و همچنین تشکیل کلاس های آموزشی فوق برنامه در رشته های مختلف ورزشی ویژه دانشجویان قابل اجرا است.
کوشکی همچنین درخصوص فعالیتهای ورزشی گروهی و عمومی این طرح گفت: این فعالیتها شامل برنامههای ورزشی پایه و توجیهی و مفرح مانند کوهپیمایی، اجرای ساعت ورزش و نشاط، شامل ورزش صبحگاهی و ورزشهای عصرگاهی، دوچرخه سواری ایستگاهی، ورزش های زورخانه ای و پهلوانی و .... کاروان نشاط و سلامت و... است.
رییس اداره ورزشهای همگانی وزارت بهداشت در تشریح فعالیتهای ورزشی گروهی – تخصصی این طرح خاطرنشان کرد: این فعالیتها دربرگیرنده برنامههای حرفهای و تخصصی در قالب تیمها و گروههای تخصصی مانند کوهنوردی تخصصی (صعود به قله های مرتفع، صخره نوردی، سنگ نوردی و ...)، قایقرانی ، اسکی، سوارکاری و... است.
وی با اشاره به اینکه طرح تحول فعالیتهای ورزشی دانشجویان علوم پزشکی در بخش رقابتی و مسابقات به سه سطح تقسیم شده، خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات ورزشی درون دانشگاهی متشکل از مسابقات ورزشی درون خوابگاهی و بین خوابگاهی و نیز برگزاری جشنواره مسابقات ورزشی درون منطقه ای شامل جشنواره ورزشهای خوابگاهی مناطق و جشنواره ورزش های دانشگاهی مناطق و همچنین برگزاری المپیاد ورزشی بین منطقه ای شامل بخش رقابتی و مسابقات میشود.
رییس اداره ورزشهای همگانی وزارت بهداشت گفت: در قالب اجرای این طرح، در بخش مسابقات خوابگاهی، 11 رشته ورزشی تعیین شده که باخلاقیت دانشگاهها در مسابقات درون خوابگاهی میتوان رشتههایی را اختصاصی هر خوابگاه اضافه کرد که رشتههای ورزشی مسابقات درون خوابگاهی و بین خوابگاهی شامل فوتبال رومیزی، دارت انفرادی، طناب زنی انفرادی، ورزشهای بومی محلی، دومینو، لیوان چینی، فوتبال گل کوچک، آمادگی جسمانی انفرادی، روبیک، روپایی، فریزبی ماده هدف- مسافت و همچنین سایر رشتهها است.
کوشکی افزود: همچنین رشتههای مسابقات درون و بین دانشکدهای شامل 14 رشته ورزشی والیبال، بسکتبال، فوتسال، تنیس روی میز( انفرادی- تیمی)، بدمینتون تیمی و انفرادی، فریزبی (آلتیمیت)، داژبال، طناب کشی، طناب زنی تیمی و انفرادی، شنا، تیراندازی، مینی فوتبال، دارت تیمی و انفرادی، آمادگی جسمانی تیمی وانفرادی و نیز سایر رشتهها است.
رییس اداره ورزش های همگانی وزارت بهداشت، توسعه مشارکت و هم افزایی دانشگاهها در سازماندهی و اجرای فعالیتهای ورزش در مناطق ، به کارگیری ساز وکارهای اجرایی مناسب برای طولانی کردن مشارکت دانشجویان در ورزش همگانی وایجاد زمینه مساعد برای وفاق جمعی، همدلی و همکفری دانشگاه ها درایجاد فرهنگ سازی ورزشهای میدانی و همگانی در مناطق را از اهداف مهم اجرای این طرح و پویش ملی ورزشی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی برشمرد.
وی اولویت دادن ورزش دانشجویان تازه ورود، اهمیت دروس واحد تربیت بدنی یک بویژه برای دانشجویان جدیدالورود در ترم اول سال تحصیلی جهت شناسایی و استعدادیابی آنان در بدو ورود به دانشگاه و احیاء و توسعه بازیهای بومی محلی جهت حفظ و انتقال فرهنگ ایران اسلامی به دانشجویان و دانشگاهیان را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
کوشکی گفت: کاهش هزینههای مالی با همفکری در تقسیم شرح وظایف دبیران تربیت بدنی مناطق با مدیران تربیت بدنی منطقه، مشارکت مدیران ارشد دانشگاهها در برگزاری جشنوارههای ورزشی مناطق والمپیادهای ورزشی- کشوری و برگزاری اردوهای چند منظوره ورزشی - پهلوانی همراه با نهادهای دانشجویی در مناطق از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
وی تاکید کرد: قطعا با اجرای بخشی از این طرح میتوان ارتباطات موثری را جهت آشنایی و تبادلات فرهنگی از طریق ورزش بخصوص ورزشهای میدانی بین دانشجویان مناطق مختلف کشور و ایجاد دوستی و همبستگی بیشتر میان دانشجویان برقرار کرد.