سوفیانیوز
سوفیانیوز: هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و از معروفترین طراحان خودرو در جهان که برای شرکت رنو، خودرو طراحی کرده است.
نام: هرمیداس
نام خانوادگی: اتابکی
تاریخ تولد: 1343
تحصیلات: طراحی صنعتی دانشگاه سیسیاس دیترویت
محل تولد: تهران
محل زندگی: فرانسه
ملیت: ایرانی
پیشه: طراح خودرو
همسر: یلنا اوروشکوویچ، مدل اهل کرواسی
فرزندان: اطلاعاتی در دست نیست
هرمیداس اتابکی، متولد شهریور 1343 و در تهران، فرزند تاجری ایرانی است. او در 10 سالگی پس از تحصیل در دبیرستان رازی همراه با والدین و تنها برادرش به فرانسه مهاجرت کرد.
هرمیداس اتابکی با یلنا اوروشکوویچ، مدل اهل کرواسی ازدواج کرده است.
هرمیداس، در 15 سالگی متوجه شد رشتهای به نام طراحی صنعتی در دانشگاهها وجود دارد و میتواند همه آن خط و رنگهای ذوقی روی کاغذش را در دانشگاه به ثمر برساند.
او در تهران و در مدرسه فرانسوی رازی درس خوانده و در سال 1975 برای تحصیلات به فرانسه رفت. در سال 1975 تا 1983 در آمریکا اقامت و به مدت چهار سال در دانشکده سی سی اس دیترویت در زمینه طراحی خودرو تحصیل کرده است.
اتابکی، 22 سال داشت که طرح رنو «کلیو بود» او در شرکت رنو به اجرا درآمد. چند سال بعد رنو 92 و سال 93 رنو مگان حاصل ایده و طرح او به ثمر رسید. او طی شش سال حضور در شرکت رنو بدل به یکی از خلاقترین طراحان خودروی جهان شد. حضور او در «رنو» برای این پرنده تیز پرواز آسمان خلاقیت نوعی محدودیت بود. هرمیداس اتابکی تصمیم گرفت شرکت مستقلی بزند تا امکان رشد بیشتری داشته باشد و این کار را کرد. یک سال هم به آمریکا رفت تا آنجا به فعالیتش ادامه دهد اما تضاد فرهنگی آن جامعه خیلی زود وادارش کرد به فرانسه که روحیات شرقی او را بیشتر میپسندید، برگردد.
اتابکی، از مشهورترین طراحان صنعتی جهان به شمار میرود. او نه تنها در طراحی خودرو که در طراحی کشتی و قطارهای درون شهری و حتی عینکهای ورزشی کارهای فوق العادهای کرده است. هم اکنون نمونه قطارهای درون شهری که حاصل خلاقیت ذهنی او و برنده جایزه ویژه طراحی در سال 2002 م نیز شده، در شهر لیون فرانسه در حال تردد است.
به او لقب «مغز متفکر لامبورگینی و رنو» را دادهاند. در حال حاضر اتابکی، 70 کارمند دارد که شامل: 7 طراح، 15 مهندس، 12 مدلساز رایانهای است و تعدادی دیگر نیز در این شرکت فعالیت میکنند.
او به کارش بسیار علاقه دارد و معتقد است طراح صنعتی به گونهای شبیه یک ورزشکار است و اوج توانایی یک طراح از 25 تا 35 سالگی است. هرمیداس، معتقد است این ایده و فکر و طرح اولیه است که مهم است و این را غربیها به خوبی فهمیدهاند، به ویژه اروپاییها که در سالهای اخیر رشد خیرهکنندهای در صنعت خودروسازی داشتهاند.
اتابکی، سمند را خودروی قشنگی میداند که طرح آن متعلق به دهه قبل است و اعتقاد دارد خودرویی که طراحی میشود باید برای سالهای بعد طراحی شود.
اتابکی، اظهار علاقه میکند که روزی امکان فعالیت در ایران و طراحی خودرویی متناسب با فرهنگ این کشور برایش مهیا شود.