سوفیانیوز
سوفیانیوز: به توانایی مغز برای آنچه که دیده میشود، ادراک دیداری میگویند. این تفسیر شامل جهتگیری فضایی، رنگ، بافت و… است بنابراین ادراک بصری ربطی به عملکرد بینایی ندارد، مثلاً اینکه فرد چقدر واضح میبیند، بلکه به توانایی مغز برای نتیجهگیری از اطلاعات جذب شده از طریق چشم اشاره میکند.
به فرآیند شناختی که اطلاعات به دست آمده توسط اندامهای حسی (چشم، گوش، دست، بینی و دهان) را از طریق مغز تفسیر و پردازش میکند، ادراک میگویند.
حال ادراک بصری چیست؟ همه ما انسانها از طریق چشمها تمامی اجزاء دنیای اطرافمون را میبینیم. به توانایی مغز برای آنچه که دیده میشود، ادراک دیداری میگویند.
این تفسیر شامل جهتگیری فضایی، رنگ، بافت و… است بنابراین ادراک بصری ربطی به عملکرد بینایی ندارد، مثلاً اینکه فرد چقدر واضح میبیند، بلکه به توانایی مغز برای نتیجهگیری از اطلاعات جذب شده از طریق چشم اشاره میکند.
بسیاری از افراد این سؤال برایشان به وجود میآید که منظور از ادراک دیداری حرکتی چیست؟
به توانایی انجام فعالیتهایی که بهطور همزمان به حرکت چشم و دستها نیاز دارد، مهارت دیداری حرکتی میگویند. ادراک دیداری برای یادگیری مهارتهای حرکتی، آموزشی و… اهمیت بالایی دارد. به همینخاطر از مراحل رشد اولیه دوران کودکی محسوب میشود. کودکانی که با این مشکل روبرو هستند برای انجام فعالیتهای روزانه خود مانند پوشیدن لباس، بازی، انجام فعالیتهای خلاقانه، خواندن و نوشتن و… استرس دارند که این احساس به کاهش اعتمادبهنفس آنها منجر میشود.
مهارتهای ادراکی دیداری در کودکان برای بسیاری از فعالیتهای روزانه همانند خواندن، نوشتن، لباس پوشیدن، پیدا کردن اسباببازی، فعالیتهای سرگرمی، تشخیص رنگها و… مهم هستند. اصلیترین مهارتهای ادراک بصری عبارتند از:
ادراک دیداری فضایی به توانایی کودکان در درک رابطه اشیاء در محیط و شناسایی جهتها و… اشاره دارد. این مهارت به کودک کمک میکند تا جایگاه اشیاء و نسبت قرارگیری آنها نسبت به بدن خود و محیط را بشناسد. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، یک مثال خواهیم زد. فرض کنید فرزند شما در دستهایش یک توپ و یک ماشین دارد. حال وقتی در باره موقعیت قرارگیری آنها سؤال میپرسید، کودک باید بگوید توپ در دست راست، سمت راست بدنش و ماشین داخل دست چپ، سمت چپ بدنش قرار گرفته است. این مهارت در تمامی فعالیتهای کودکان مانند بازی، غذاخوردن، انجام تکالیف و… اهمیت بسیار بالایی دارد.
همه ما معنای کلمه تمایز را میدانیم. وجود این مهارت به کودک کمک میکند تا تفاوت یا شباهت بین چندین شیء را از نظر رنگ، اندازه، شکل و… تشخیص دهد.
این مهارت به توانایی یادآوری ویژگیهای یک شیء یا فرم در کودکان اشاره دارد. برای مثال مهارت حافظه دیداری به کودک کمک میکند تا با شنیدن کلمه چ، بتواند شکل آن را به یاد آورد و بنویسد.
شکل مهارت پایداری شکل به کودکان کمک میکند تا یک شکل یا فرم یکسان را با وجود اینکه کوچک، بزرگ یا برگردانده شده، تشخیص دهد. برای مثال زمانی که فرزندتان یک مربع با دو اندازه مختلف را میبیند، باید بفهمد که از لحاظ ظاهری هر دو شکل یکسان و تنها اندازه آن تغییر کرده است.
ادراک حافظه متوالی به معنای توانایی یادآوری دنبالهای اشیاء به طرز صحیح است. برای مثال فرزند شما باید بتواند اعداد بین 1 تا 10 را به ترتیب بگوید.
شاید با دیدن کلمه اکمال متوجه کاربرد این مهارت میشوید. مهارت اکمال دیداری، توانایی تشخیص و کامل نمودن یک شیء که بخشی از آن وجود ندارد را در ذهن کودکان پرورش میدهد. برای مثال زمانی که فرزند شما در حال ساخت یک پازل است با مشاهده الگوها میتواند جای خالی را با قطعه مناسب تکمیل کند.
این مهارت توانایی پیداکردن شیء یا فرمی در یک پسزمینه شلوغ را در کوکان تقویت میکند. برای مثال کودک میتواند در تصویری از حیوانات، شیر را تشخیص دهد. تمامی مهارتهای ادراک دیداری کودکان نه تنها در بازی و انجام کارهای شخصی، بلکه در وضعیت تحصیلی آنها هم تأثیر میگذارد؛ بنابراین میتوان گفت ادراک دیداری در اختلالات یادگیری نقش مهمی دارد و با تقویت آن میتوان این مشکلات را برطرف کرد.
ادراک دیداری شامل مهارتهای مختلفی است که از زمان تولد (اولین ماههای زندگی) در ذهن کودک تشکیل و تقویت میشوند. با این حال چندین عامل وجود دارد که در رشد ادراک دیداری کودکان اختلال ایجاد میکنند، این موارد عبارتند از:
بر اساس تحقیقات صورت گرفته جهش ژنی خاص یا صفات ارثی میتواند باعث ایجاد اختلال در ادراک دیداری کودکان شود.
مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری، زایمان زودرس و… از مواردی هستند که با ایجاد اختلال در روند رشد کودک، شکلگیری مهارتهای ادراک بصری را هم تضعیف میکنند. وارد شدن ضربه به سر کودک، آسیب مغزی، تحریک یک چشم نسبت به دیگری، خواباندن نوزاد برای مدت زمان طولانی، دیدن اشیاء از فاصله دور و… از دیگر عوامل بروز اختلال در رشد ادراک دیداری هستند.
از کجا بفهمیم که فرزندمان به ارزیابی ادراک دیداری نیاز دارد؟ کودکان از 4 ماهگی به بعد میتوانند دستهای خود را برای گرفتن اجسام حرکت دهند. تا 6 ماهگی نیز مهارتهای بینایی –حرکتی آنها پیشرفت میکند و این روند تا دوران بلوغ ادامه دارد. بهطورمعمول وجود مشکل در ادراک بصری با معاینه چشم یا غربالگری بینایی در مدرسه تشخیص داده نمیشود؛ بنابراین خانواده و معلمان با مشاهده حرکات و رفتارهای کودکان در یادگیری، مشکل او را تشخیص میدهند.
عدم هماهنگی بین چشم و دستها برای انجام فعالیتهای گوناگون مانند بریدن کاغذ، گرفتن اسباببازی و…
ناتوانی در انجام بازی مانند تکمیل شابلون، پازل، فوتبال و…
ناتوانی در لباس پوشیدن
بیتوجهی به لباسهایی که میپوشد (تابهتا پوشیدن جوراب)
بینظمی و بیدقتی در انجام فعالیتهای روزانه
عدم تشخیص تفاوت بین جهتها مانند چپ، راست و…
ناتوانی در تشخیص رابطه بین اشیاء
مشکل در تمرکز
کاربرد نامناسب کلمات
عدم یادگیری ترتیب اعداد و حروف
ناتوانی در یافتن یک آیتم خاص در یک میز درهم ریخته
تغییر احساسات
ضعف در تکمیل نقاشی یا رنگ آمیزی
عدم تشخیص تفاوت بین حروف و کلمات مشابه (مانند حروف ح و ج)
برعکس نوشتن کلمات و اعداد
ناخوانا شدن دست خط
عدم یادگیری دروس مفهومی
فراموش کردن اینکه از کجای درس بخواند
املای ضعیف و کند نویسی
درخواست از دیگران برای انجام تکالیف
عدم تمایل به حضور در مدرسه
فراموش کردن شکل دیداری کلمات
ناتوانی در بازنویسی یک متن یا شکل از یک صفحه روی صفحه دیگر
ناتوانی در حل مسائل ریاضی
جا انداختن خط هنگام نوشتن یا خواندن
کودکان دچار مشکل در ادراک دیداری میتوانند همانند همسالان خود خلاقیت، خواندن و نوشتن را یاد بگیرند اما نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارند.
مهارتهای حرکتی برای هماهنگی عملکرد دست و چشم، در این روش بازیهایی مانند پیچاندن نخ به دور قرقره، گرفتن و پرتاب توپ، بریدن کاغذ، فوتبال دستی و… صورت میگیرد.
انجام بازیهای فکری مانند پازل یا تکمیل یک نقاشی
حروف یا تصاویری روی کاغذ به صورت نقطهچین کشیده میشود و کودکان باید آنها را پررنگ کنند.
استفاده از فلش کارتهای جهتدار برای تقویت مکانیابی
تشخیص اجسام از طریق لمس کردن
در دست گرفتن مداد و نوشتن حروف از روی فلش کارتها
انتخاب یک تصویر خاص در یک صفحه شلوغ