سوفیانیوز
سوفیانیوز: چین به تازگی پروژه "پیوند شنژن-ژونگشان" را افتتاح کرد که یک تونل و سامانه پل جدید بین دریایی در استان گوانگدونگ، چین است. این پروژه شامل یک تونل زیرآبی، دو پل و دو جزیره مصنوعی میشود. این شگفتی چشمگیر معماری موفق به شکستن 10 رکورد جهانی شد.
به گزارش پایگاه خبری سوفیانیوز، پروژه پیوند شنژن-ژونگشان تقریبا 24 کیلومتر درازا دارد و برای اتصال دو شهری که نام خود را از آنها گرفته، طراحی شده است. هر دو شهر در سواحل مخالف مصب رودخانه مروارید قرار دارند. البته، این پروژه تنها شامل یک پل کامل نیست، بلکه تونلی زیرآبی در میانه و همچنین پل هایی را شامل می شود که هر جزیره را به شهر متصل می کنند. پیوند شنژن-ژونگشان دارای مسیر رانندگی هشت بانده است که با بیشینه سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می توان در آنها رانندگی کرد. با استفاده از این مسیر زمان دو ساعته رانندگی بین دو شهر به تنها 30 دقیقه کاهش می یابد. تکمیل این پروژه هفت سال زمان برد و سرانجام در 30 ژوئن 2024 عبور و مرور در آن آغاز شد.
پروژه پیوند شنژن به ژونگشان 10 رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرده است. این رکوردها شامل موارد زیر میشوند:
- بزرگترین دهانه برای پل معلق تیر جعبه ای فولادی فراساحلی (1666 متر)
- بلندترین عرشه پل (91 متر)
- بالاترین فاصله آزاد ناوبری برای یک پل دریایی
- بزرگترین لنگر پل معلق دریایی (344000 متر مکعب بتن)
- بالاترین سرعت آزمایش مقاومت باد برای یک پل معلق (83.7 متر بر ثانیه)
- بزرگترین عرشه پل فولادی با روکش آسفالت اپوکسی ترکیب داغ (378800 متر مربع)
- طولانیترین تونل لوله غوطه ور هشت بانده دو طرفه (5035 متر)
- پهنترین تونل لوله غوطه ور پوسته بتنی فولادی زیر آب (تا 55.6 متر)
- بزرگترین ریختهگری تک حجمی برای یک لوله غوطه ور پوسته فولادی با استفاده از بتن خود متراکم (29000 متر مکعب در هر بخش لوله)
- پهنترین متوقف کننده آب ام (M) شکل به طور مکرر تاشو مورد استفاده در اتصال نهایی یک تونل لوله غوطه ور (3 متر)