هر روز با راز موفقیت یک رتبه برتر کنکور | پشتصحنه موفقیت آترینا فرحمند؛ از ناامیدی تا رتبه 1 کنکور تجربی

سوفیانیوز: این داستان باورنکردنی آترینا فرحمند است؛ داوطلب کنکوری که بیماری و ناامیدی مطلق نتوانست جلوی اراده پولادین او را بگیرد. در این مطلب الهامبخش، بخوانید و ببینید او چطور با یک استراتژی هوشمندانه، تلخی بیماری را به پلهای برای فتح صندلی پزشکی دانشگاه تهران تبدیل کرد. روایتی برای هرکس که در مسیر هدفش با مانع روبرو شده است.
به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی پایگاه خبری سوفیانیوز، آترینا فرحمند، دانشآموز دبیرستان فرزانگان مشهد و رتبه یک کنکور سراسری تجربی سال 1404، در گفتوگویی دربارهی استراتژی درسخواندنش، روشهای مدیریت استرس و آینده تحصیلی خود توضیح داد.
او ابتدا دربارهی شروع مسیرش گفت:
«من از پایه یازدهم جدیتر شروع کردم. همیشه سعی میکردم ضعفهایم را همان موقع برطرف کنم تا روی هم انباشته نشود. به نظرم کنکور فقط سال آخر نیست، بلکه مسیری است که باید چند سال قبلتر شروع کرد.»
ساعت مطالعه و تعادل با استراحت
فرحمند با اشاره به برنامهی روزانهاش افزود:
«در سال دوازدهم میانگین روزانه 12 ساعت درس میخواندم. البته برای اینکه بازدهی داشته باشم، هیچوقت خوابم را کم نکردم. حدود هشت ساعت در شب میخوابیدم و بقیهی زمان استراحت کوتاه میان مطالعه بود. به نظرم استراحت کافی مثل بنزین زدن به ماشین است.»
نقش آزمونها و تحلیل آنها
او آزمونهای آزمایشی را یکی از عوامل کلیدی موفقیت خود دانست و گفت:
«در طول دو سال آخر بیش از 100 آزمون دادم. هر آزمون برای من مثل یک شبیهسازی کنکور بود. بعد از هر آزمون، ساعتها زمان میگذاشتم تا سوالات غلط و حتی درست را تحلیل کنم. همین تحلیلها باعث شد اشکالات ریشهایام برطرف شود.»
مطالعهی مفهومی و مرور مداوم
رتبه یک تجربی 1404 در ادامه دربارهی روش مطالعهی دروس توضیح داد:
«من هیچوقت به حفظ کردن خشک اکتفا نکردم. زیست را سطر به سطر با درک مفهوم میخواندم و برای ریاضی و فیزیک، تمرکز اصلیام روی حل تست زیاد بود. برای درسهای حفظی مثل دینی و ادبیات هم مرورهای سریع و منظم داشتم تا فراموش نشوند.»
برنامهریزی راهبردی و منعطف
فرحمند تأکید کرد:
«برنامهام همیشه منعطف بود. هر دو هفته یکبار برنامه را بازبینی میکردم و اگر نیاز بود تغییرش میدادم. نیمسال دوم را با مرور دروس نیمسال اول شروع کردم و بعد تمرکزم را روی امتحانات نهایی و جمعبندی گذاشتم.»
مدیریت استرس و انگیزه
او دربارهی حفظ روحیه در مسیر دشوار کنکور گفت:
«طبیعی است که در این مسیر استرس و خستگی سراغت بیاید. من هم روزهایی داشتم که فکر میکردم نمیرسم. اما همیشه به هدفم فکر میکردم. حتی موقعی که آزمونها نتیجه دلخواهم را نمیداد، با امید ادامه دادم. انگیزهی درونی به نظرم مهمتر از هر چیزی است.»
نقش خانواده و محیط
فرحمند در ادامه از خانوادهاش یاد کرد و گفت:
«پدر و مادرم خیلی کمک کردند. هیچوقت من را مجبور به درس خواندن نکردند، فقط شرایط آرامی ایجاد کردند. همین آرامش باعث شد بدون تنش و فشار، مسیرم را بروم.»
انتخاب رشته و آینده
او دربارهی برنامههای آیندهاش افزود:
«علاقه اصلیام پزشکی است و دوست دارم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه تحصیل بدهم. به کشورم و شهرم وابستگی دارم و قصد مهاجرت ندارم. امیدوارم بتوانم در آینده به مردم همینجا خدمت کنم.»
توصیه به داوطلبان
آترینا در پایان توصیهای برای کنکوریها داشت:
«کنکور یک ماراتن است، نه یک دوی سرعت. باید صبور باشید و پشتکار داشته باشید. آزمون زیاد بدهید، مرور کنید و هیچوقت روحیهتان را از دست ندهید. موفقیت نتیجهی استمرار است، نه فقط هوش یا شانس.»
برای مشاهده دیگر مطالب مرتبط با اخبار دانشگاهی روی لینک کلیک کنید