نوآوری در دانشگاه های دکتری 1405 و سلامت روان دانشجویان!
سوفیانیوز: آغاز ثبتنام آزمون دکتری 1405، اجرای طرحهای ملی سلامت روان دانشجویان، ورود هوش مصنوعی به نظام ارزیابی علمی، گسترش همکاریهای علمی میان ایران و چین و تجلیل از آتشنشانان در مسابقات دانشجویی، از خبرهای امروز آموزش عالی بود.
به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی پایگاه خبری سوفیانیوز به نقل از فارس، این هفته در دانشگاههای کشور با تحولات مهمی همراه بود؛ علاوه بر آغاز ثبتنام دکتری 1405، وزارت بهداشت برنامههای گستردهای برای سلامت روان دانشجویان اجرا کرد و دانشگاهها در مسیر نوآوری علمی و ارتقای کیفیت آموزش گامهای مؤثری برداشتند.آغاز ثبتنام آزمون دکتری 1405ثبتنام داوطلبان آزمون دکتری (Ph.D) سال 1405 از روز یکشنبه چهارم آبانماه آغاز شد. داوطلبان میتوانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org و مطالعه دقیق دفترچه راهنما، در صورت دارا بودن شرایط لازم، برای ثبتنام اقدام کنند. این آزمون بهصورت نیمهمتمرکز و در صبح روز جمعه دهم بهمنماه برگزار خواهد شد. تمامی مراحل خرید کارت اعتباری، ثبتنام و دریافت دفترچه صرفاً از طریق اینترنت و درگاه سازمان سنجش انجام میشود.سلامت روان دانشجویان در اولویت وزارت بهداشت علاوه بر این در نشست خبری وزارت بهداشت، عبدالرضا دیانی مدیرکل دانشجویان وزارت بهداشت، از اجرای دو طرح ملی «سیمای سبک زندگی دانشجویی» و «غربالگری سلامت روان دانشجویان» خبر داد.وی با بیان اینکه تمامی دانشجویان باید در فرآیند غربالگری شرکت کنند، افزود: این طرح بهصورت مصاحبههای حضوری و سیستمی با حضور روانشناسان بالینی و مددکاران اجتماعی اجرا میشود و هدف آن کاهش آسیبهای روانی در دانشگاههاست.
به گفته دیانی، نتایج سال گذشته نشان میدهد اضطراب، افسردگی، خشم و وسواس فکری و عملی از شایعترین اختلالات روانی در میان دانشجویان بوده است. وی همچنین از اجرای برنامههای آموزش تابآوری و مهارتهای زندگی خبر داد و تأکید کرد این مهارتها باید وارد کوریکولوم آموزشی دانشگاهها شوند.بهبود شرایط دستیاران و ارتقای حمایتهای صنفیمدیرکل دانشجویان وزارت بهداشت در ادامه از دستاوردهای دولت چهاردهم برای دستیاران پزشکی خبر داد. بیمه و شغل محسوب شدن دوره دستیاری، پرداخت حقوق متناسب با عرف، تشکیل شورای صنفی پس از چندین سال و حذف ضمانت برای دستیاران از جمله اقدامات انجامشده در این حوزه است.دیانی همچنین اعلام کرد: رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی موظف شدهاند پیشگیری از خودکشی دانشجویان را در دستور کار خود قرار دهند و جلسات پیگیری مستمر در این زمینه برگزار کنند.تأکید رئیس دانشگاه تهران بر پیگیری مطالبات دانشجویاندر بخش دیگری از رویدادهای دانشگاهی، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه تهران، بر ضرورت گفتوگو و تعامل مستمر میان مدیران و دانشجویان تأکید کرد. وی گفت: برگزاری دو تا سه جلسه سالانه با نمایندگان تشکلها و شوراهای صنفی برای بررسی و پیگیری مسائل دانشجویان ضروری است.وی افزود: اگر مشکلی در سطح معاونتهای دانشگاه حل نشود، شخصاً ورود خواهد کرد تا هیچ مطالبهای بدون پاسخ باقی نماند.تحول در نظام سنجش علمی با ورود هوش مصنوعیجعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و بنیانگذار مؤسسه ISCاز تغییر رویکرد جهانی در ارزیابی علمی خبر داد. وی گفت: عصر شمارش صرف استنادها در حال پایان است و هوش مصنوعی اکنون نقشی محوری در سنجش تأثیر واقعی پژوهش دارد.
وی با اشاره به تواناییهای یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی افزود: این فناوریها قادرند الگوهای پنهان استناد، شبکههای علمی و روابط میان نویسندگان و مؤسسات را آشکار کنند.به گفته مهراد، در نظامهای نوین ارزیابی، معیارهایی مانند نوآوری مفهومی، پیوند میانرشتهای و تأثیر اجتماعی پژوهش اهمیت بیشتری یافته است. البته او هشدار داد که چالشهایی مانند شفافیتناپذیری الگوریتمها (Black Box Problem) و سوگیری دادهها میتواند بر دقت این ارزیابیها تأثیر بگذارد.گسترش همکاریهای علمی ایران و چیندر دیدار رئیس دانشگاه پیامنور امین ناجی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، دو طرف بر تداوم و توسعه همکاریهای علمی و پژوهشی دانشگاههای برخط ایران و چین تأکید کردند.در این دیدار، رحمانی فضلی، سفیر ایران در چین، با ابراز خرسندی از روند رو به رشد تعاملات علمی دو کشور، حمایت همهجانبه سفارت را از گسترش روابط علمی و فرهنگی میان دانشگاهها اعلام کرد.تجلیل از آتشنشانان در مسابقات مینیفوتبال دانشجوییهمچنین در آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقات مینیفوتبال دانشجویان منطقه یک دانشگاه جامع علمیکاربردی، از فداکاری آتشنشانان تجلیل شد. این مراسم با حضور محمدعلی اکبری رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی، معاونان، مدیران استانی، کارکنان و دانشجویان برگزار شد.علی اکبری در این مراسم، آتشنشانان را مصداق واقعی واژه «جانبرکف» دانست و گفت: ورزش اگر درست درک شود، رقابت را در کنار رفاقت معنا میبخشد و درس اخلاق و جوانمردی میآموزد.
وی افزود: دانشگاه تنها محل آموزش علمی نیست، بلکه محیطی برای رشد فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی دانشجویان است. در پایان نیز از برگزارکنندگان و تیمهای برتر این رقابتها که با حضور 32 تیم دانشجویی برگزار شد، تقدیر به عمل آمد.
برای مشاهده دیگر مطالب مرتبط با اخبار دانشگاهی روی لینک کلیک کنید