انتقام لذت بخش پریناز ایزدیار از پیمان معادی دل همه رو خنک کرد/ مونده تا بفهمی چه کارهایی میخوام باهات بکنم و هنوز نکردم!
سوفیانیوز:بر اساس برداشت برخی مخاطبان، شباهت در فضای تنش و تقابل قدرت در این دو سکانس(متری شیش و نیم و زن و بچه) باعث شکلگیری این تصور شده که شخصیت مهناز در «زن و بچه» نوعی بازنمایی یا تلافی نمادین نسبت به موقعیتهای مشابه در آثار دیگر است. این تفسیر بیشتر مبتنی بر الگوهای مشترک در نمایش قدرت و فشار روانی است تا یک ارتباط داستانی مستقیم.
به گزارش سرویس چندرسانهای پایگاه خبری سوفیانیوز، در متری شیش و نیم صمد مجیدی، افسر ارشد پلیس مبارزه با مواد مخدر، در تعقیب ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده)، قاچاقچی بزرگ شیشه در تهران است. پس از دستگیری حسن گاوی (یکی از افراد مرتبط با شبکه)، او تحت فشار بازجویی صمد، اطلاعات میدهد که الهام (خواهرزادهاش) قبلاً نامزد و معشوق ناصر بوده و احتمالاً از مخفیگاه او اطلاع دارد.
الهام (با بازی پریناز ایزدیار) به عنوان شاهد/مظنون احضار میشود. او رابطه گذشتهاش با ناصر را ترک کرده و ظاهراً زندگی جدیدی دارد، اما پلیس او را تحت فشار قرار میدهد.در اتاق بازجویی، صمد با شیوهای هوشمندانه، روانشناختی و گاهی تهاجمی، الهام را مورد پرسش قرار میدهد. معادی در نقش صمد، با آرامش کنترلشده اما قاطع، از ترکیبی از اطلاعات موجود، فشار روانی و اشاره به گذشته الهام استفاده میکند تا او را وادار به همکاری کند. ایزدیار نیز به عنوان الهام، بازی درخشانی ارائه میدهد: ترکیبی از مقاومت اولیه، اضطراب، ترس از عواقب و ناسازگاری درونی بین وفاداری گذشته و وضعیت فعلیاش. سکانس بر پایه دیالوگهای تند و دقیق پیش میرود و تنش آن از طریق بازی چهرهها، فضای بسته اتاق و لحن صمد تشدید میشود.
در فیلم «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی، یکی از سکانسهای کلیدی و پرتنش، مواجهه مستقیم شخصیت مهناز (با بازی پریناز ایزدیار) با شخصیت حمید (با بازی پیمان معادی) در فضایی انباریمانند رخ میدهد. پس از بروز تنشها و اختلافات در رابطه میان مهناز (پرستار بیوه) و حمید (راننده آمبولانس)، مهناز در این سکانس با تسلط کامل بر موقعیت، رو در روی حمید قرار میگیرد. او با لحنی قاطع، آرام اما تهدیدآمیز، قدرت و نفوذ خود را آشکار میسازد. مهناز صراحتاً اعلام میدارد که اقدامات مؤثری برای محدود کردن زندگی حرفهای حمید انجام داده است؛ از جمله باطل کردن یا مختل کردن پروانه فعالیت آمبولانس او به نحوی که هیچ بیمارستان یا مرکزی در ابتدا تمایل یا امکان پذیرش او را نداشته باشد.
بر اساس برداشت برخی کاربران، این دو سکانس از نظر فضای تنش و شیوه مواجهه شخصیتها با قدرت و کنترل، شباهتهایی دارند و همین موضوع باعث شکلگیری این تصور شده که شخصیت مهناز در «زن و بچه» نوعی پاسخ یا تلافی نمادین نسبت به تجربهها یا موقعیتهای مشابه در آثار دیگر ارائه میدهد.
«همکاری پیمان معادی و پریناز ایزدیار در کدام فیلم درخشانتر از آب درآمد؛ «متری شیش و نیم» یا «زن و بچه»؟»