سوفیانیوز
سوفیا نیوز: با یادگیری روشهای صحیح نوشتن یک رزومه حرفهای، میتوانید تجربیات، دانش و مهارتهایتان را با استفاده از کلمات قدرتمند و زبانی جذاب نمایش دهید. در مقاله آموزشی شما با تکنیکهای رزومهنویسی به طور کامل آشنا میشوید.
رزومه یک صفحه کاغذ، یا یک فایل است که شما را به کارفرمایی که تاکنون ملاقاتتان نکرده، معرفی میکند. این اولین مرحله فرآیند استخدام است. در این مرحله کارفرما نمیتواند تشخیص بدهد که شما چه رفتاری دارید یا اینکه آیا برای کارکردن در تیم او مناسب هستید یا خیر. تنها نکتهای که در رزومه مشخص میشود این است که آیا مهارتها و تجربه شما با موقعیت شغلی که به نیرو نیاز دارد، هماهنگ است یا خیر. رزومه با زندگینامه متفاوت است. برای کارفرما اهمیتی ندارد که شما چه داستانهایی را در روند زندگی خود سپری کردهاید، چه ویژگیهایی در زندگی شخصیتان وجود دارد یا چرا در این زمینه متخصص شدهاید. کارفرما رزومه شما را میخواند تا متوجه شود چه مهارتهایی دارید، قبلاً در چه موقعیتهای شغلی کار کردهاید و در چه رشتهای درس خواندهاید. در این قسمت با اینکه رزومهکاری چیست آشنا شدید. در ادامه مقاله همراه ما باشید.
اگر به این فکر کنید که کارفرماها روزانه تعداد زیادی رزومه را بررسی میکنند، به آنها حق میدهید که نگاهی روزنامهوار به رزومهها بیندازند و تنها مواردی را بررسی کنند که توجهشان را جلب میکند. این موضوع باعث حساسیت متقاضیان برای انتخاب اطلاعات مناسب و نوشتن رزومهکاری میشود.
برخی از اطلاعات باید در رزومه ثبت شوند و برخی دیگر جزو دادههای غیرضروری هستند. در ادامه راهنمایی برای آنچه هنگام نوشتن رزومه کاری باید در نظر داشته باشید را ارائه میدهیم.
اطلاعات شخصی
نام و نام خانوادگی
تاریخ تولد
وضعیت تأهل
موقعیت مکانی
آدرس وب سایت شخصی
برخی از مشاغل به اطلاعات شخصی بیشتری نیاز دارند، به عنوان مثال در رزومه یک متقاضی مهمانداری هواپیما باید قد و وزن او هم نوشته شده باشد.
راههای ارتباطی
شماره تماس
ایمیل
آدرس شبکههای اجتماعی
سوابق شغلی
نام سازمانهایی که در آنها فعالیت داشتهاید.
نام پوزیشنهای شغلی که در آنها فعال بودهاید.
مدت زمانی که در هر سازمان کار کردهاید.
سوابق تحصیلی
نام دانشگاه محل تحصیل
مقطع تحصیلی
عنوان رشته تحصیلی
تاریخ فارغالتحصیلی
دورههای آموزشی که در آنها شرکت کردهاید
نام موسسه آموزشی
تاریخ پایان دوره
اگر دورهای که شرکت کردهاید، مدرک معتبری دارد، بهتر است نام مدرک و موسسهای که مدرک از طرف آن ارائه شده است را هم بنویسید.
مهارتها
مهارتهای نرم
مهارتهای سخت
زبانهای خارجی (مشخص کنید در هرکدام از مهارتهای چهارگانه خواندن، نوشتن، شنیداری و مکالمه چقدر توانایی دارید).
مهارتهای کامپیوتری
چه اطلاعاتی نباید در رزومه درج شود؟
هنگام نوشتن رزومه کاری، به همان اندازهای که به اطلاعات ضروری دقت میکنید، باید به آنچه نباید بنویسید هم توجه داشته باشید. فراموش نکنید که وجود نقطه ضعف در رزومه باعث حذف شما از کاندیداهای جایگاه شغلی مورد نظر خواهد شد.
اطلاعاتی که نباید در رزومه بنویسید، عبارت است از:
نقاط ضعف خود (منظور این نیست که ضعفهایتان را کتمان کنید، اما نیازی نیست کارفرما در اولین مطلبی که درباره شما میخواند از نقطه ضعفهایتان آگاه شود)
علت ترک شغل قبلی و نوشتن ویژگیهای منفی درباره کارفرماهای سابق
اطلاعات شخصی که ارتباطی به کارفرما ندارد. (به عنوان مثال اگر شغل شما با استایل و اندامتان ارتباطی ندارد، نیازی نیست درباره قد و وزنتان چیزی بنویسید)
به ترتیب زمانی (Chronological): در این نوع رزومه، سابقه شغلیتان را بر اساس تاریخ مینویسید. در این رزومه، معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته میشوند. تهیه رزومه Chronological، راحتترین و رایجترین روش تهیه رزومه است. رزومهای که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامهگونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند.
عملکردی (Functional): این نوع رزومهها معمولاً برای موقعیتهای شغلی خاص ایجاد میشوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی میکند تا تنها بر روی مهارتها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند. این نوع رزومه برای موقعیتهای شغلی مدیریتی بسیار کاربردی است.
ترکیبی (Combination): همانطور که از نام آن پیداست، این نوع رزومه ترکیبی از دو نوع زمانی و عملکردی است. معمولاً این بدان معنی است که در این نوع رزومه هم سابقه کاری باید خیلی قوی و کامل باشد و هم مهارتها به صورت کامل وجود داشته باشند.
هدفمند (Targeted): یک رزومه هدفمند میتواند زمانی، کاربردی یا ترکیبی باشد، اما به طور خاص برای موقعیتی که برای آن درخواست میکنید، هدفگذاری شده است. بخشهای مربوط به سوابق کاری، مهارتها و تحصیلات با توجه به کلمات کلیدی شرح شغلی کامل شدهاند. رزومه هدفمند به ویژه هنگام درخواست آنلاین بسیار کاربردی است و در زمانی که رزومهها با ابزارهای آنلاین بررسی میشوند، بسیار عالی عمل خواهند کرد.
همچنین رزومه کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد که این موارد عبارتاند از:
رزومه کاری
رزومه کاری همان مدل مرسوم و متداولی است که از رزومه میشناسیم و معمولا نیز حاوی اطلاعات کامل از سابقه کار، مهارتها، مدارک تحصیلی، تواناییها، دستاوردها، همچنین شرح حالی از فرد است. این مدل رزومه را میتوان کاملترین نوع رزومه نامید، چرا که نه مانند رزومه تحصیلی سابقه کاری کاری در آن کم است و نه مانند رزومه تحصیلی تنها محدود به مدارک تحصیلی میشود.
رزومه تحصیلی
رزومه تحصیلی سندی است که در آن محققان و تحصیل کردهها از آن برای درخواست همکاری در مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی استفاده میکنند. این نوع رزومه نیز مانند رزومه کاری میتواند اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی، سوابق استخدامی و شغلی را شامل شود، اما در کنار آن سوابق کارهای تحقیقاتی و تدریس در دانشگاهها، سابقه انتشار مقاله، جوایز و دستاوردهای علمی و بورسیههای تحصیلی را نیز شامل میشود. در این نوع رزومه، بیشتر باید روی سوابق علمی و تجربه کار در مراکز آموزشی تمرکز کرد.
رزومه کارآموزی
رزومه کارآموزی سندی است که در آن مهمترین مهارتها، دستاوردها و همچنین سوابق کاری دانشجو آورده میشود تا بتواند نظر کارفرمایان و کارشناسان استخدام را جلب کند. این رزومه حاوی اطلاعات مهمی از جمله تحصیلات، سابقه کارآموزی و کاری، موفقیتها و مهارتها خواهد بود. رزومه کارآموزی کمی با رزومه کاری فرق دارد و عمده تفاوت آن در این است که، که در رزومه کارآموزی کارجو این اجازه را دارد که از موفقیتها ودستاوردهای خود در دانشگاه بگویید و کارهای پاره وقت خود را برجسته کند.
رزومه آنلاین
رزومه آنلاین کمی با آنچه شما به عنوان سند بازاریابی میسازید، فرق دارد. در رزومه کاری خود شما تنظیم کننده قالب و بایدها و نبایدهای رزومه هستید، اما در رزومه آنلاین این شرکتها هستید که تعیین میکنند چه بخشی در رزومه باید باشد و کدام بخشها باید پر شوند. رزومههای آنلاین همان فرمهایی هستند که در صفحه فرصتهای شغلی کسب و کارها مشاهده میکنید و شامل تمام موارد موجود در رزومه میشوند. کارجو برای استخدام در شرکتی، به صفحه فرصتهای شغلی آن شرکت در وبسایت سر می زند و برای هر موقعیت شغلی رزومه آنلاین پر میکند.
انتخاب قالب یکی از مهمترین بخشهایی است که باید هنگام نوشتن رزومه کاری به آن توجه داشته باشید. به طور کلی قالب برای نوشتن رزومه در سه فرمت طراحی میشود:
زمانبندی معکوس: در این فرمت شما سوابق شغلی و تحصیلی خود را به ترتیب از آخر به اول مینویسید. یعنی آخرین مدرکی که دریافت کردید یا آخرین سازمانی که در آن مشغول به کار بودید را در ابتدای لیست میآورید و سپس یک به یک به عقب برمیگردید.
فرمت مبتنی بر مهارت: افرادی که سابقه کار ندارند یا تحصیلات و سوابق قبلیشان با موقعیت جدیدی که برای آن تقاضا میدهند، مرتبط نیست از این فرمت استفاده میکنند. هنگام نوشتن رزومه کاری مبتنی بر مهارت، باید توانمندیهای نرم و مهارتهای سخت خود را یک به یک نام ببرید.
فرمت ترکیبی: بهترین قالب برای نوشتن رزومه، فرمت ترکیبی دارد. زیرا در این فرمت شما هم سوابق خود را از آخر به اول نوشتهاید و هم درباره مهارتهایتان صحبت کردهاید.
برخی از افراد از قالبهای آماده و رزومهسازهای آنلاین برای نوشتن رزومه کاری استفاده میکنند. این روش سادهترین راهی است که برای نوشتن رزومه کاری وجود دارد؛ شما اطلاعات مورد نظر را در رزومه ساز یا قالب آماده وارد میکنید و سپس خروجی مناسب تحویل میگیرید.
اگر روش کار با نرم افزارهای گرافیکی را در حد متوسط هم بدانید، خودتان میتوانید قالب مناسب برای نوشتن رزومه را طراحی کنید. قالبهایی که توسط خود فرد طراحی میشوند، منحصر به فرد هستند و میتوانند خلاقانهتر باشند.
ویژگیهای بهترین قالب برای نوشتن رزومه را در ادامه میخوانید:
فضای کافی برای نوشتن اطلاعات داشته باشد. در این صورت میتوانید اطلاعات مورد نیاز را در تعداد صفحات کمتر بگنجانید.
در قالب برای نوشتن رزومه کاری بهتر است به اندازه کافی فضای خالی وجود داشته باشد تا اطلاعات دیده شود و بیش از اندازه شلوغ نباشد.
فونت هم بخشی از قالب رزومه است. فونتی را انتخاب کنید که به اندازه کافی خوانا باشد. معمولا در رزومههای فارسی از فونت B Nazanin با سایز 12 یا 14 انتخاب میشود؛ البته برای هدینگها سایز فونت بزرگتر انتخاب میشود.
تا این بخش از مقاله درباره اطلاعاتی که باید در رزومه بنویسید و قالب مناسب صحبت کردیم. اکنون به سراغ طرز نوشتن رزومه کاری میرویم و این موضوع را در 4 مرحله توضیح میدهیم.
1. عنوان شغلی مورد نظر را انتخاب کنید
عنوان رزومه اولین چیزی است که کارفرما به آن توجه میکند. عنوان رزومه دو قسمت اصلی دارد: نام و تخصص شما. نیازی نیست در نوشتن عنوان رزومه خلاقیت داشته باشید یا چیزی به غیر از تخصصتان بنویسید. نکته مهم در نوشتن عنوان این است که به یک تخصص اشاره کنید. برخی از افراد در حوزههای مختلفی تخصص دارند و همه آنها را در یک رزومه مینویسند. این موضوع تنها باعث سردرگمی کارفرما میشود و احتمال استخدام را کاهش میدهد.
به عنوان مثال اگر یک برنامهنویس طراحی رابط کاربری را هم بداند، هنگام نوشتن رزومه کاری نباید بنویسد: برنامه نویس و طراح رابط کاربری. بهتر است دو رزومه مجزا برای هرکدام از تخصصهایش تهیه کند و متناسب با هر موقعیت شغلی، رزومه مناسب بفرستد.
2. اطلاعاتی که قصد دارید در رزومه درج کنید را پیشنویس کنید
پیش از این درباره اطلاعاتی که هنگام نوشتن رزومه کاری باید در نظر بگیرید، صحبت کردیم. بهتر است ابتدا روی چرک نویس این اطلاعات را یادداشت کنید تا متوجه شوید بهترین روش ارائه مهارتها و سابقه کار چیست. ایجاد تغییرات در چرک نویس سادهتر از تغییر نسخه اصلی رزومه است.
اگر مهارتی برای شما یا سازمانی که قبلا در آن کار میکردید، ارزش افزودهای ایجاد کرده، در رزومه ذکر کنید. به عنوان مثال شخصی را تصور کنید که به مدت 2 سال به عنوان مدیر فروش در یک سازمان فعالیت داشته و در این مدت توانسته فروش شرکت را 50 درصد افزایش دهد. او میتواند در قسمتی که نام آن سازمان را مینویسد و ذکر میکند به عنوان مدیر فروش آن فعال بوده است، دستاورد افزایش 50 درصدی فروش شرکت را هم یادداشت کند.
3. با توجه به اطلاعاتی که هنگام نوشتن رزومه ارائه میدهید، قالب مناسب انتخاب کنید
برخی از قالبها رسمی و سنتی هستند؛ یعنی سیاه و سفید هستند، اکثر ساختار آنها را متن تشکیل داده و قسمتهای مختلف آن فقط با خط فاصله از هم جدا شده است. طرز نوشتن رزومه کاری با استفاده از این قالبها ساده است و برای سازمانهای دولتی مثل بانکها و… کاربرد دارد.
قالبهای مدرن شکل خلاقانهتری دارند. مثلا ممکن است به جای اینکه تماما سیاه و سفید باشند، از رنگهای دیگری هم استفاده کنند یا به جای نوشتن مهارتها در لیست یا پاراگرافهای معمولی، از جدول و نمودار و… استفاده کنند. این رزومهها جلوه بصری بهتری دارند. اگر قصد دارید در سازمانی مدرن و غیردولتی استخدام شوید، بهتر است از قالبهای مدرن استفاده کنید.
4. رزومه خود را حرفهای بنویسید
در رزومههای قدیمی افراد فقط متن مینوشتند و گاهی هم زیرعنوانهایی برای رزومه مشخص میکردند، اما رزومههای مدرن به طراحی حرفهای و جلوههای بصری بیشتری نیاز دارند. در ادامه به چند نکته درباره طرز نوشتن رزومه کاری به صورت حرفهای اشاره میکنیم:
زیرعنوانها (Header) را با فونت بزرگتر و به صورت Bold بنویسید.
از فرمتهای مختلف نوشته مانند ایتالیک (Italic) یا آندرلاین (Underline) یا بولد (Bold) استفاده کنید. مثلا میتوانید هنگام نوشتن رشته تحصیلی، نام موسسه آموزشی خود را به صورت Italic و دذر پرانتر بنویسید. این کار قسمتهای مختلف رزومه را مشخص میکند و چشم کارفرما از مطالعه یک صفحه یکنواخت خسته نخواهد شد.
رزومه را بیش از اندازه شلوغ نکنید. رزومه مدرن و خلاقانه به معنی استفاده از طرحهای هنری شلوغ مانند حاشیههای طرحدار نیست.
تا حد امکان از آمار و ارقام استفاده کنید و اطلاعات شفاف به کارفرما بدهید.
میتوانید از نمودار استفاده کنید. مثلا زمانی که مهارتهایتان را نام میبرید، با استفاده از نمودار درصد تسلط خود در هر مهارت را مشخص کنید.
محدود نباشید. خلاقیت یکی از ویژگیهای مهمی است که در نظر کارفرما تأثیر بسزایی دارد، بنابراین اگر خلاقیتتان را در طراحی رزومه به کارفرما نشان دهید، امتیاز بیشتری برای ورود به قیف استخدام به دست خواهید آورد.