بازی «مافیا» پروژۀ تحقیقاتی «دیمیتری دیویدف» دانشجوی روانشناسی دانشگاه مسکو است

سوفیانیوز: مافیا یک بازی فکری نقش مخفی جهانی است که از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. فرقی نمیکند که شما فردی اجتماعی هستید یا خیر. مطمئنا از آن لذت خواهید برد. کافی است امتحانش کنید. و این چیزی نیست که اتفاقی باشد! خیلیها دلشان میخواهد بدانند که این بازی همهپسند گروهی از کی شروع شده و چطور مثل یک اپیدمی در سرتاسر دنیا شیوع پیدا کرده است.
به گزارش گروه علم و فناوری پایگاه خبری سوفیانیوز به نقل از رایاد، تاریخچه بازی مافیا در ایران به دهه 80 برمیگردد. حدود سال 1384 پای مافیا به ایران هم باز شد. مانند سایر کشورها در ابتدا این بازی بیشتر بین اجتماعات دانشجویی رواج داشت و بیشتر در خوابگاهها و اردوهای دانشجویی اجرا میشد.
تاریخچه بازی شب مافیا
اگر نگاهی به تاریخچه بازی فکری شب مافیا بیاندازیم، میبینیم مسکو اولین شهری بود که اجتماعات مافیابازها را به خودش دیده است.
دانشجویی محصل در رشتهی روانشناسی دانشگاه مسکو به نام دیمیتری دیویدف این بازی را به عنوان یک پروژه تحقیقاتی شروع کرد. کسی نمیداند ولی احتمالا فکرش را هم نمیکرد پروژهاش این همه جهانگیر شود.
دیمیتری این بازی را در سال 1986 اجرا کرد. بازیای که دانشجوهای دانشکده روانشناسی مسکو را حسابی در خوابگاه مشغول کرد.
بازی خیلی جذابی بود. بچهها حتی آن را در کلاس، راهروهای دانشگاه و اجتماعاتی که بیرون از دانشگاه برگزار میکردند انجام میدادند. کم کم در سایر مجتمعهای آموزشی دانشگاه نیز رایج شد و در دانشکدههای دیگر هم راه پیدا کرد.
دیمیتری از دانشکده فارغ التحصیل شد ولی در همان دانشکده مشغول به کار شد. حالا دیمیتری فرصت بهتری داشت تا این بازی را توسعه دهد و با جدیت بیشتری اهداف تحقیقاتیاش را ادامه بدهد و این توسعه فقط محدود به دانشجویان مسکویی نبود.
دانشگاه مسکو دانشجویان خارجی بسیاری داشت که به واسطه بورسیه شدن در آنجا تحصیل میکردند. این بازی به آنها هم آموزش داده شد.
این دانشجویان هم از این بازی خوششان آمد و آن را مانند یک سوغات در کولهبار سفرشان جا دادند و به کشور خودشان بردند. تا این زمان اکثر کسانی که این بازی را انجام میدادند جوانان و افراد تحصیل کرده بودند.
در دهه 1990 میلادی به اروپا راه پیدا کرد و خیلی زود پایش به آمریکا نیز باز شد. در این سالها دیگر بازیکنها مربوط به رده سنی خاصی نبودند.
مافیا یک بازی خانوادگی شده بود که از کودکان 10 ساله تا پیرمردهای 80 ساله را به چالش میکشید و هیجانزده میکرد.
پشت این بازی چه چیزی وجود داشت که آن را معروف کرد؟
شاید هنوز هم متوجه نشده باشید که دلیل اصلی جهانی شدن این بازی چه چیزی میتوانسته باشد؟
بازیهای زیادی وجود دارند که ما آنها را اجرا میکنیم و بعضا بیشتر از مافیا هم از آنها لذت میبریم! چه چیزی بازی مافیا را از سایر بازیها متمایز کرده است که از هر کشوری یک عده طرفدارش شدهاند؟
در جواب باید گفت چون این بازی ریشه علمی و تحقیقاتی داشت و در یک دانشگاه با رتبه علمی بالا متولد شد. دانشگاهی که دانشجویانی از سرتاسر دنیا داشت.
اهمیت این بازی از لحاظ روانشناسی به حدی بود که در سال 1998، کتابی بر اساس آن منتشر شد که در رابطه با ارتباطهای غیرکلامی بود.
در این کتاب به دانشآموزان مدارس آموزش داده میشد که چطور بتوانند زبان بدن را تشخیص دهند و چطور بتوانند از سیگنالهای غیرکلامی استفاه کنند.
آنها با استفاده از یک بازی هیجان انگیز همهی اینها را یاد میگرفتند. آموزش در بستر بازی که بالاترین سطح یادگیری را به همراه دارد.
بر اساس رتبهبندی سایت about این بازی جزو 50 نمونه برتر بازیهای تاریخی فرهنگیای است که از سال 1800 تا کنون بوجود آمدهاند.
وقتی اینترنت بستری برای معرفی این بازی به جهانیان میشود.
وقتی حرف از اینترنت به میان بیاید، گسترش نیز به دنبالش خواهد آمد. هر چیزی که به اینترنت راه پیدا کند، یعنی یک دور قشنگ کل دنیا را گشته است.
اولین بار یک سایت مجارستانی به نام MENSA صفحاتی را درباره این بازی در دنیای وب منتشر کرد و اولین وب سایت رسمی آنها توسط یک دانشجوی دانشگاه مسکو به نام ALEXI TRASOV وبسایت رسمیاش را راهاندازی کرد.
نام این وبسایت در ابتدا alexitrasov بود و در انتها به mafiaonlin.net که امروزه از وبسایتهای مطرح دنیا است تغییر نام پیدا کرد.
این دانشجو نقش بسزایی در مسیر علمی کردن بازی مافیا بازی داشته و باعث شده تا نقش های بازی مافیا به صورت متنوع به این بازی اضافه شود و میزان پیچیدگی و هیجان بازی به تبع بیشتر گردد.