سوفیانیوز
سوفیانیوز: صنیعالملک، نقاش نامدار قاجار و عموی کمالالملک، با تصویرسازیهای بدیع برای داستانهای هزار و یک شب و تلفیق هنر ایرانی و رئالیسم غربی، نقش مهمی در توسعه نقاشی مدرن ایران داشت. او همچنین در آموزش هنری و ترویج سبکهای نوین نقش مؤثری ایفا کرد.
به گزارش پایگاه خبری سوفیانیوز، صنیعالملک (ابوالحسن غفاری) از نقاشان برجسته و پیشگام دوران قاجار بود که بهویژه به دلیل تصویرسازیهایش برای نسخهای از داستانهای هزار و یک شب شهرت یافت. او در اوایل دوران ناصرالدین شاه بهعنوان نقاش دربار شناخته شد و به دنبال سفرهای هنری به اروپا، با سبکهای جدید نقاشی غربی آشنا شد. صنیعالملک در کارهای خود تلاش کرد ترکیبی از هنر ایرانی و رئالیسم اروپایی ارائه دهد که در زمان خود سبک بدیعی به شمار میرفت.
از مهمترین آثار او، مجموعهای از تصاویر دقیق و پرجزئیات برای داستانهای هزار و یک شب است. این نقاشیها نه تنها بهخاطر زیبایی بصری، بلکه بهدلیل قدرت دراماتیک روایتها و شخصیتپردازیهای خلاقانهاش مورد توجه قرار گرفتهاند. او در این مجموعه تلاش کرد تا با به تصویر کشیدن صحنههای خیالی، دنیای شگفتانگیز و داستانهای پر رمز و راز این اثر را به مخاطب نزدیک کند. نقاشیهای صنیعالملک از داستانهای هزار و یک شب با قلمگیریهای دقیق، رنگگذاریهای ملایم، و فضاسازیهای خیالانگیز شناخته میشوند.
او عموی کمالالملک، نقاش مشهور دوره قاجار و پهلوی، بود و نقش مهمی در ترویج و تثبیت هنر نقاشی در ایران داشت. صنیعالملک با مدیریت در دارالفنون و نظارت بر هنرآموزی هنرجویان جوان، به توسعه هنر ایرانی کمک کرد و شاگردان برجستهای پرورش داد. تأثیر او بر نسل بعد از خود، از جمله کمالالملک، نشانگر اهمیت این هنرمند در گذار نقاشی ایرانی از سبکهای سنتی به مدرن است.