هر روز با یک رتبه برتر کنکور؛ پشت پرده موفقیت سید محمدرضا موسوی، از 17 ساعت مطالعه روزانه تا رتبه 4 کنکور انسانی سال 1404

سوفیانیوز: سید محمدرضا موسوی، رتبه چهارم کنکور علوم انسانی، راز موفقیت خود را در 17 ساعت مطالعه روزانه، استمرار و صبر فاش کرد. او همزمان با کنکور، مدال طلای المپیاد ادبیات جغرافیایی را کسب کرد بدون اینکه از درسها غافل شود. در این مقاله، روشهای درس خواندن او را بررسی میکنیم: از برنامهریزی دقیق تا مدیریت زمان برای اهداف چندگانه.
به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی پایگاه خبری سوفیانیوز، سید محمدرضا موسوی، دانشآموز ساروی که امسال رتبه چهارم کنکور سراسری در رشته علوم انسانی را کسب کرد، نمادی از تلاش و پشتکار است. او که همزمان با آمادگی برای کنکور، مدال طلای المپیاد ادبیات جغرافیایی را نیز به دست آورد، مسیر تحصیلی خود را با استراتژیهای هوشمندانهای پیمود. در این مقاله، به بررسی نحوه درس خواندن این رتبه برتر میپردازیم تا الگویی برای دانشآموزان دیگر باشد.
موسوی درس خواندن جدی را از سال یازدهم دبیرستان آغاز کرد. او تأکید میکند که موفقیت نه در مطالعه فشرده و بیوقفه، بلکه در تعادل و استمرار نهفته است. به گفته خودش: «فشرده اینکه از همه چیز زندگیات بگذری و فقط بنشینی و بخوانی، نبود.» در عوض، او میانگین 17 ساعت مطالعه روزانه داشت، اما این زمان را به گونهای مدیریت میکرد که شامل خواندن انواع کتابهای راهنما و کمکدرسی برای درک عمیقتر مطالب باشد. این رویکرد نه تنها به فهم بهتر درسها کمک کرد، بلکه از خستگی جلوگیری مینمود.
یکی از نکات جالب در روش مطالعه موسوی، آمادگی همزمان برای کنکور و المپیاد بود. او از بهمن 1402 برای المپیاد دانشآموزی آماده شد و مراحل آزمون را تا تابستان پشت سر گذاشت. با وجود این، از درسهای کنکور غافل نشد. «در کنار خواندن برای المپیاد، برای کنکور هم درس میخواندم و سال آخر هم این تلاش بیشتر و مضاعف شد.» این مدیریت زمان نشاندهنده اهمیت برنامهریزی دقیق است؛ او زمانبندی را طوری تنظیم کرد که هر دو هدف را پوشش دهد، بدون اینکه یکی بر دیگری اولویت یابد.
موسوی بر سه اصل کلیدی تأکید دارد: تلاش، صبر و استمرار. او کنکور را به جادهای پر پیچ و خم تشبیه میکند که بدون این سه عنصر، عبور از آن ممکن نیست. «اگر یکی از این سه تا نباشد نمیتوانید از آن جاده عبور کنید.» این نگرش، او را از ناامیدی دور نگه داشت، حتی وقتی به رتبه اول یا دوم که انتظارش را داشت، نرسید. در عوض، شکرگزار بود که تلاشش نتیجه داد و خانوادهاش را سرافراز کرد.
از دیدگاه پدرش، سید محسن موسوی، نقش والدین در ایجاد فضای آرام تنها 20 درصد است و 80 درصد موفقیت به تلاش خود دانشآموز برمیگردد. این خانواده با فراهم کردن محیط مناسب، به فرزندشان کمک کردند تا تمرکز خود را حفظ کند.
در نهایت، روش درس خواندن موسوی الگویی عملی برای دانشآموزان است: شروع زودهنگام، مطالعه عمیق با کتابهای متنوع، مدیریت همزمان اهداف، و حفظ تعادل زندگی. او که قصد ورود به رشته علوم قضایی دانشگاه تهران را دارد، به همسنوسالان خود توصیه میکند ناامید نشوند و با انگیزه بالا ادامه دهند. موفقیت موسوی نشان میدهد که با استراتژی درست، حتی چالشهای بزرگ مانند کنکور و المپیاد قابل فتح هستند.
برای مشاهده دیگر مطالب مرتبط با اخبار دانشگاهی روی لینک کلیک کنید