کد خبر: 16626
دوشنبه 21 مهر 1404 - 20:54
دوشنبه 21 مهر 1404 - 20:54

(ویدئو) معجزه 100 میلیارد یوانی چین، شاهکارترین پروژه مهندسی جهان؛ پل-تونل شنژن-ژونگشان، 10 رکورد جهانی را همزمان در هم کوبید و اقیانوس را به زانو درآورد!

سوفیانیوز: پل نیست، تونل نیست، یک ابر-سازه است! چین با گذرگاه دریایی شنژن-ژونگشان، مسیر 2 ساعته را به 30 دقیقه کاهش داد. مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از پل معلق، تونل زیرآبی و جزایر مصنوعی که قلب رودخانه مروارید را شکافت و جهان را متحیر کرد. با 10 رکورد جهانی جدید، این پروژه نشان داد که رؤیای مهندسی هیچ مرزی نمی‌شناسد.

به گزارش سرویس چندرسانه‌ای پایگاه خبری سوفیانیوز، کشور چین بار دیگر با رونمایی از یک ابرپروژه مهندسی، مرزهای ساخت‌وسازهای زیرساختی را در هم شکست. گذرگاه دریایی شنژن-ژونگشان (Shenzhen-Zhongshan Link)، مجموعه‌ای 24 کیلومتری از پل، تونل زیرآبی و دو جزیره مصنوعی است که دو کلان‌شهر مهم اقتصادی، شنژن و ژونگشان، واقع در مصب رودخانه مروارید در جنوب چین را به یکدیگر متصل کرده است.

این شاهکار خیره‌کننده، صرفاً یک مسیر حمل‌ونقل نیست؛ بلکه یک نماد از توانمندی‌های مهندسی قرن بیست و یکم است. پیش از افتتاح این مسیر، سفر بین این دو شهر پرجمعیت، بیش از دو ساعت به طول می‌انجامید، اما اکنون، به لطف این بزرگراه هشت‌لاینه‌ی فوق‌مدرن، این زمان به تنها 30 دقیقه کاهش یافته است.

مهندسان چینی مدعی‌اند که این پروژه بیش از 10 رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرده است. برخی از این رکوردها شامل:

  • طولانی‌ترین تونل لوله غوطه‌ور هشت‌بانده‌ی دوطرفه در جهان.

  • بزرگ‌ترین دهانه برای یک پل معلق با تیر جعبه‌ای فولادی کاملاً فراساحلی.

  • بلندترین عرشه پل در میان پل‌های دریایی مشابه.

بخش تونل این گذرگاه، که با دو جزیره مصنوعی بزرگ به پل‌ها متصل شده است، به ویژه از نظر ساختار و ایمنی در نوع خود بی‌نظیر است. تیم‌های 14 رباتی به صورت شبانه‌روزی وظیفه گشت‌زنی و نظارت بر تأسیسات و کابل‌ها را بر عهده دارند و در صورت بروز حادثه، می‌توانند ترافیک را از راه دور هدایت کنند.

جزایر مصنوعی که در میانه مسیر برای اتصال تونل زیرآبی به پل‌ها احداث شده‌اند، خود نمونه‌ای از معماری نوین و پیچیدگی مهندسی هستند و علاوه بر تسهیل تغییر مسیر، به عنوان مراکز خدماتی و کنترل اضطراری نیز عمل می‌کنند.

پروژه شنژن-ژونگشان که با هزینه‌ای هنگفت به بهره‌برداری رسیده، نه تنها یک مشکل ترافیکی را حل کرده، بلکه به توسعه سریع منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو کمک شایانی کرده و جایگاه چین را به عنوان پیشگام جهانی در ساخت ابرپروژه‌های زیرساختی تثبیت نموده است.

برای مشاهده ویدئوهای بیشتر اینجا کلیک کنید