کد خبر: 17576
یکشنبه 4 آبان 1404 - 14:00
یکشنبه 4 آبان 1404 - 14:00

بررسی جامع مشخصات فنی ری‌را، اولین کراس اوور ملی ایران خودرو امکانات و نحوه فروش

سوفیانیوز: طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو با با شرایط ویژه آغاز شد. در ادامه به بررسی اولین کراس اوور ملی ایران خودرو با نام ری را می پردازیم.

به گزارش سرویس چندرسانه ای سوفیانیوز، شرکت ایران‌خودرو از آغاز نهمین دوره فروش محصولات خود در آبان 1404 خبر داد. در این طرح، متقاضیان عادی، مادران مشمول طرح حمایت از خانواده و دارندگان خودروهای فرسوده می‌توانند بدون نیاز به افتتاح حساب وکالتی در فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش خودروهای پژو 207، تارا، سورن، دنا پلاس، رانا و ری ثبت‌نام کنند. موعد تحویل خودروها متناسب با نوع طرح از 30 روز تا چند ماه تعیین شده است.

زمان ثبت‌نام ایران خودرو آبان 1404

مهلت ثبت‌نام از پنجشنبه 1 آبان 1404 تا سه‌شنبه 6 آبان 1404 اعلام شده است.
در صورت افزایش تعداد درخواست‌ها نسبت به ظرفیت عرضه، اولویت‌بندی با نظارت دستگاه‌های مربوطه به‌صورت قرعه‌کشی انجام می‌شود.
نتایج نهایی از طریق پیامک و سایت شرکت ایران‌خودرو اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان عادی

  • حداقل سن متقاضیان باید 18 سال باشد.

  • متقاضیانی که طی 48 ماه گذشته از ایران‌خودرو یا سایپا و یا طی 24 ماه گذشته از سایر خودروسازان خودرو خریداری کرده‌اند، امکان ثبت‌نام ندارند.

  • افرادی که دارای پلاک فعال هستند نمی‌توانند ثبت‌نام کنند (به‌جز خودروهای بالای 5 سال).

  • صلح، انتقال و فروش حواله خودرو به هر شکل ممنوع است.


کراس اوورها این سال‌ها، سلطان بلامنازع بازار خودرو در سراسر جهان محسوب می‌شوند. ازاین‌رو، خودروسازان بزرگ داخلی، یعنی ایران خودرو و سایپا نیز محصولاتی را معرفی کرده‌اند تا بتوانند در رقابت با رقبای چینی سهمی از بازار کراس اوورها در ایران داشته باشند.

اولین کراس اوور ملی ایران خودرو با نام ری را در اواخر سال 1402 روی خط تولید قرار گرفت. پروژه تولید این خودرو از اواخر دهه 90 با کد K125 شروع شد و برای اولین بار در تیر ماه 1401 در معرض دید خبرنگاران قرار گرفت. طراحی و تولید ماشین ریرا ایران خودرو روی پلتفرم متعلق به نسل دوم پژو 2008 انجام شده است و اتاق آن نیز شباهت‌هایی به اتاق ام وی ام ایکس55 دارد. جالب است بدانید که ری را (ری‌را – ریرا) در زبان مازندرانی به معنی باران و همچنین پرنده‌ای کوچک‌تر از گنجشک است.

طراحی ظاهری ریرا ایران خودرو

ماشین ریرا ایران خودرو روی پلتفرم نسل دوم پژو 2008 ساخته شده است و به همین دلیل، ابعاد و اندازه مشابهی با همتای فرانسوی دارد. طراحان ایران خودرو برای ظاهر ریرا از خودروهای روز و مدرن الهام گرفته‌اند و سعی کرده‌اند چهره‌ای اسپرت و جدید برای آن ایجاد کنند که از این نظر شباهت‌هایی به هیوندای سانتافه 2021، لاماری ایما و ام و ام X22 پرو دارد.

بر اساس ترند روز دنیا، دی‌لایت‌ها در قابی باریک و دو طرف در کاپوت کشیده شده است. در وسط چهره ایکو ریرا جلوپنجره مشبک و بزرگی دیده می‌شود که در کناره‌های آن چراغ‌های اصلی نصب شده‌اند. در پایین سپر هم ورودی بزرگ هوا قرار دارد و دو طرف آن نیز مه‌شکن‌ها در قاب مشکی نصب شده‌اند.

کراس اوور ملی ایران خودرو در نمای جانبی شباهت زیادی به پژو 2008 و البته ام وی ام ایکس 55 پرو دارد و خط شانه‌ای و حجم‌های روی درها، این خودرو را کشیده‌تر نشان می‌دهد.

ستون‌ها و سقف با رنگ مشکی متفاوت از بقیه بدنه هستند. ستون C عریض‌تر از پژو 2008 است و شیب بیشتری دارد و نشان می‌دهد طراحان قصد داشته‌اند کراس‌اوور اسپرت‌تری از همتای فرانسوی عرضه کنند. دور تا دور خودرو از سپرها و قوس چرخ‌ها و پایین درها را پلاستیک مشکی رنگی پوشانده است.

در نمای عقب ماشین ری را، چراغ‌ها با گرافیک یخی دیده می‌شوند. تریم دو رنگ بدنه از این زاویه بیشتر به چشم می‌آید، چرا که یک خط پهن مشکی رنگ روی در صندوق کشیده شده است و به قاب سیاه شیشه عقب و همین طور اسپویلر مشکی رنگ روی در صندوق متصل است.
طراحان ایرانی تلاش کرده‌اند با اضافه کردن دو سراگزوز به روی سپر، ظاهر اسپرت‌تری را در نمای عقب برای کراس اوور ملی پدید آورند.

هر چند خودرو ری را ایران خودرو در مقایسه با محصولات روز جهانی، چندان چشم‌گیر و جذاب نیست، اما طراحی خودرو ایرانی را یک پله جلوتر برده است.

طراحی داخلی ریرا ایران خودرو

همان‌طور که طراحان ایران خودرو برای بدنه محصول جدید از المان‌ها و ترندهای روز استفاده کرده‌اند، در طرح کابین نیز از عناصر مدرن و امروزی بهره گرفته‌اند. اولین موردی که در کابین ری را ایران خودرو به‌عنوان یک محصول داخلی توجه را جلب می‌کند، نمایشگرهای به‌هم‌پیوسته روی داشبورد است. هر کدام از این نمایشگرها 12 اینچی هستند.

غربیلک فرمان از نوع D کات (برش‌خورده) است و دکمه‌های روی آن امکان کنترل بعضی سیستم‌ها را به راننده می‌دهد. در کنسول وسط یک اهرم دنده خلبانی دیده می‌شود و در کنار آن دکمه‌ها و کنترل‌هایی برای اتوپارک، کنترل حرکت در سربالایی و… در دسترس راننده قرار دارد.

با توجه به اینکه ری را جدیدترین و رده‌بالاترین محصول داخلی ایران خودرو است، انتظار می‌رود متریال کیفیت مناسبی داشته باشد، هر چند از این نظر از رقبای چینی مونتاژی پایین‌تر است. رویه داشبورد با مواد نرمی ساخته شده است و صندلی های خودرو از جنس چرم و پارچه هستند.

موقعیت قرارگیری راننده روی صندلی نیز باعث تسلط مناسب او بر قسمت جلو و نواحی جانبی ریرا می‌شود. میزان راحتی صندلی نسبت به اکثر خودروهای داخلی بالاتر است و حمایتگری بهتری را به ویژه هنگام دور زدن برای راننده و سرنشین جلو ایجاد می‌کند. با این حال مطابق معمول صندلی‌های ردیف عقب بیشتر حالت نیمکتی دارند و احتمالاً در مسافرت‌های طولانی خستگی و کوفتگی بیشتری برای سرنشینان به ویژه نفر وسط ایجاد می‌کنند.

از نظر ابعاد و اندازه کابین، ری را ایران خودرو وضعیتی مشابه با پژو 2008 دارد و فضای مناسبی را در اختیار 4-5 نفر قرار می‌دهد. با توجه به فاصله محوری 2590 میلیمتری،احتمال کمبود فضای پا و زانوها برای سرنشینان بلند قد وجود خواهد داشت.

گنجایش صندوق عقب ری را نیز 410 لیتر است که به‌عنوان یک کراس اوور کوچک کافی به نظر می‌رسد،اما نسبت به سدان‌های ایران خودرو نظیر صندوق 500 لیتری دنا پلاس، در این بخش محدودیت بیشتری نصیب کاربران ری را خواهد شد.

مشخصات فنی ریرا ایران خودرو

ایران خودرو برای طراحی ری را از پلتفرم IKP1 استفاده کرده که نوع ارتقایافته پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو سیتروئن به حساب می‌آید. نسل دوم پژو 2008 نیز روی این پلتفرم ساخته شده است.
ریرا ایران خودرو از پیشرانه EF7P TC نیرو می‌گیرد که یک موتور 4 سیلندر توربو به حجم 1.7 لیتر و به عبارت دقیق‌تر 1645 سی‌سی است. با این مشخصات ری را، بیشینه قدرت و گشتاور موتور به 160 اسب بخار و 240 نیوتن.متر سر فلایویل می‌رسد که برای یک کراس اوور کوچک شهری مناسب است. برای مقایسه باید بدانید که پژو 2008 مدل 2024 به یک پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتری با قدرت 136 اسب بخار مجهز است.

قدرت موتور ریرا از طریق گیربکس اتوماتیک 6 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و فعلا خبری از تولید نسخه دستی ریرا نیست. گیربکس اتوماتیک معمولی AT کاربرد و کاربری ساده‌تر و راحت‌تری از جعبه دنده CVT و گیربکس دوکلاچه دارد. ضمن آنکه معمولا خرابی آنها نیز دیرتر اتفاق می‌افتد، به شرط اینکه کیفیت ساخت بالایی داشته باشد.

متاسفانه گیربکس‌های چینی ایران خودرو به ویژه برند لاندا سطح کیفی آنچنان بالایی ندارند و ممکن است در کارکردهای زیر 40 یا 50 هزار کیلومتر نیز دچار خرابی‌های عمده شوند.

خرابی دسته سیم ساعتی گیربکس شش دنده اتوماتیک محصولات جدید ایران خودرو می‌تواند به خرابی صفحات کلاچ داخلی و هزینه‌های بسیار بالا منجر شود.

بنابراین اگر احساس کردید گیربکس خودرو ایرادی دارد و گاهی تقه می‌زند، حتماً به متخصص مراجعه کنید تا مشکل احتمالی دسته سیم با هزینه بسیار کمتر رفع شود. وگرنه باید هزینه‌های گزاف در حد 90 میلیون تومان برای رفع عیب گیربکس ریرا یا دیگر محصولات نظیر شاهین پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک پرداخت کنید. تعویض روغن و صافی گیربکس به همراه خنک کن با نمونه اورجینال یا مرغوب داخلی در بازه 20 هزار کیلومتر نیز می‌تواند در جلوگیری از خرابی این نوع جعبه دنده موثر باشد.

برگردیم به سراغ آمار و ارقام عملکردی ریرا ایران خودرو؛ شتاب 0 تا 100 ریرا برابر 10.4 ثانیه اعلام شده است که احتمالا با بنزین ایرانی این عدد کمی بالاتر خواهد بود. حداکثر سرعت ریرا نیز 195 کیلومتر بر ساعت است.

آن‌طور که اعلام شده ایکو ری را در هر 100 کیلومتر 7.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند که در حد رقبای مونتاژی است و برای یک کراس اور 1425 کیلوگرمی تقریبا متعادل به نظر می‌رسد. باک سوخت این خودرو هم حدود 50 لیتر گنجایش دارد و بنابراین با یک مرتبه سوختگیری حدود 600 تا 650 کیلومتر مسافت را می‌توان پیمود.

سیستم تعلیق عقب ریرا از نوع یکپارچه محور پیچشی است و احتمالاً در سرعت‌های بالا نقایصی را برای پایداری و هندلینگ خودرو ایجاد می‌کند. این در حالی است که اگر از سیستم تعلیق مستقل چند اتصالی استفاده می‌شد، مشکلات پایداری و هندلینگ در سرعت‌های بالا به حداقل می‌رسید،اما در این صورت قیمت خودرو و هزینه ساخت بالاتر می‌رفت.

نسخه برقی ری را ایران خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد تا بعد از ورود مدل بنزینی، با گسترش زیرساخت خودروهای برقی و همین‌طور دستیابی خودروسازان داخلی به فناوری‌های روز، ری را برقی را هم سالیان آینده در بازار ببینیم.

البته عاقبت پروژه‌های آتی ایران خودرو معمولاً با حرف و حدیث‌های زیادی همراه است و به ویژه تولید نمونه‌های برقی از محصولات قدیمی بعد از با خصوصی شدن مالکیت ایران خودرو، فعلاً سرنوشت چندان مشخصی ندارند.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

1.7 لیتر

سیلندر / سوپاپ

4/16

تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

160 اسب بخار

گشتاور

240 نیوتن.متر

گیربکس

6 دنده اتوماتیک AT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

10.4 ثانیه

سرعت

195 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.4 لیتر در 100 کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 6

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور جمع و جور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

4334 میلیمتر

عرض

1808 میلیمتر

ارتفاع

1638 میلیمتر

فاصله محورها

2590 میلیمتر

وزن خالص

1425 کیلوگرم

تعداد سرنشین

5 نفر

ظرفیت صندوق عقب

410 لیتر

حجم مخزن سوخت

50 لیتر

قطر رینگ

18 اینچ

آپشن‌های ریرا ایران خودرو

ری را جدیدترین و رده‌بالاترین محصول ایران خودرو است و جای تعجب ندارد که بیشترین امکانات و تجهیزات را در بین خودروهای ملی ایران داشته باشد.

کروز کنترل، سیستم حرکت در سربالایی و سرازیری، اتوهلد، دوربین 360، آی کانکت (خودرو متصل)، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز کمکی، سنسور پارک جلو، سنسور پایش فشار باد تایر، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو با گرمکن، چراغ گردشی، در برقی صندوق با حسگر پا و سنسور باران از مهم‌ترین آپشن‌های ری را ایران خودرو است و فعلا فول‌آپشن‌ترین ماشین تولید داخل به حساب می‌آید.

هشدار نقطه کور، اتوهلد، پدال شیفتر و شارژر وایرلس از جمله امکاناتی است که در فهرست آپشن های ریرا ایران خودرو دیده می‌شود.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

ضد واژگونی

اتو پارک

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور باران

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

سنسور خواب‌آلودگی راننده

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

رادار تابلوخوان

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری خودکار

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

دی لایت

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

پدال شیفتر

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

12 اینچ (لمسی)

سیستم صوتی

9 اسپیکر

ناوبری

دوربین عقب

دارد

دوربین 360 درجه

دارد

هداپ

کیسه هوا

4 عدد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرمکن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ماساژور صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

پانوراما

سانروف

دارد

مزایای ریرا ایران خودرو

+ طراحی مدرن‌تر از خودروهای داخلی
+ قدرت مناسب پیشرانه
+ فول آپشن‌ترین خودرو ایرانی
+ کابین نسبتا لوکستر از تولیدات داخلی
+اشتراک پیشرانه و گیربکس با بعضی دیگر از تولیدات پرفروش ایران خودرو و فراوانی قطعات یدکی

معایب ریرا ایران خودرو

– قیمت بالا در بازار آزاد
– برخی مشکلات مونتاژی کابین
– کیفیت و دوام نه چندان مناسب جعبه دنده چینی
– استهلاک بالای موتور توربوشارژ

قیمت ری را ایران خودرو در بازار

ری را ایران خودرو اولین کراس اوور ملی است که در زمستان 1402 روی خط تولید قرار گرفت و سال 1403 تحویل آن به مشتریان آغاز می‌شود. اولین قیمت ریرا که در مرداد 1403 توسط ایران خودرو اعلام شد یک میلیارد و 270 میلیون تومان بود، اما بعد از بازبینی‌ها، قیمت ری را برای اولین فروش با همه هزینه‌های جانبی یک میلیارد و 130 میلیون تومان تعیین شد. البته باید دید که آیا این قیمت می‌تواند خریداران را ترغیب کند تا کراس اوور ملی ری‌را را به جای رقبای مونتاژی چینی انتخاب کنند. همچنین به دلیل افزایش نرخ ارز و نوسان سایر شرایط اقتصادی، احتمال افزایش قیمت ریرا در نمایندگی و بازار کماکان وجود دارد.

رقیب اصلی ری را در بازار ایران، سایپا آریا است که هنوز تولید آن آغاز نشده است. ام وی ام X22 پرو،ام وی ام ایکس 55 پرو، نمونه‌های کارکرده لاماری ایما، کی ام سی ایکس 5، و هایما S5 دیگر خودروهایی هستند که ری را می‌تواند با آنها رقابت کند.

بر اساس گزارش جدید راشا تودی از خط تولید ایران خودرو، جدیدترین محصول این شرکت یعنی خودروی ری را به بازارهای مشترک المنافع (روسیه و آسیای میانه) صادر خواهد شد.


برای مشاهده ویدئوهای بیشتر اینجا کلیک کنید