کد خبر: 21282
چهارشنبه 12 آذر 1404 - 16:30
چهارشنبه 12 آذر 1404 - 16:30

(ویدیو) مروری بر روش‌های تنبیه در مدارس از دهه 50 تا امروز/ فقط بیخیالی دانش‌آموز آخریه😂

سوفیانیوز: از ضربه خط‌کش تا پروژه‌های مشارکتی؛ مدارس ایران در مسیر تحول از تنبیه بدنی به تربیت مهارت‌محور حرکت کرده‌اند، مسیری که نشان می‌دهد احترام به دانش‌آموز و اصلاح رفتار جای خشونت و تحقیر را گرفته است.

به گزارش سرویس چندرسانه‌ای پایگاه خبری سوفیانیوز، از دهه 50 تا امروز، روش‌های تنبیه در مدارس ایران مسیر قابل توجهی را طی کرده‌اند. در دهه 50، تنبیه‌های بدنی و تحقیرآمیز رایج بود؛ از خط‌کش روی دست گرفته تا ایستادن در گوشه کلاس یا نوشتن جملات تکراری به‌عنوان جریمه. همچنین نمره انضباط نقش مهمی در کنترل رفتار دانش‌آموزان داشت.

در دهه 60، تنبیه بدنی همچنان دیده می‌شد، اما کارهای خدماتی مثل تمیزکردن کلاس یا حیاط مدرسه و اخراج موقت از کلاس هم به‌عنوان روش‌های کنترل نظم به کار گرفته شدند. دهه 70 شاهد کاهش تدریجی تنبیه‌های بدنی و جایگزینی آن با تذکر شفاهی و کتبی، احضار والدین و تکالیف جبرانی بود.

دهه 80، رسمی‌شدن ممنوعیت تنبیه بدنی را به همراه داشت و مدارس به سمت تنبیه‌های آموزشی، کاهش نمره انضباط و ارجاع دانش‌آموزان به مشاور رفتند. در دهه 90، تمرکز بیشتر روی راهکارهای روان‌شناختی، گفت‌وگوهای اصلاحی و جلسات مشارکتی برای اصلاح رفتار دانش‌آموزان بود و هرگونه تنبیه بدنی با مجازات‌های سنگین مواجه می‌شد.

امروز در دهه 1400، آموزش و پرورش به رویکردهای تربیت‌محور و مهارت‌محور رسیده است. خشونت کاملاً ممنوع است و معلمان با روش‌های جایگزین مانند مسئولیت‌پذیری در کلاس، پروژه‌های مشارکتی و برنامه‌های مهارت‌آموزی رفتاری، دانش‌آموزان را هدایت می‌کنند. مسیر تغییر، نشان‌دهنده تحول نگاه جامعه و نظام آموزشی از تنبیه فیزیکی به اصلاح رفتار و تربیت موثر است.

برای مشاهده ویدئوهای بیشتر اینجا کلیک کنید