(ویدیو) کوئنیگزگ Jesko Absolut یک غول سوئدی سریعترین خودروی تاریخ روی زمین/ اینجا هیولایی رو میبینی که حتی بوگاتی هم جلوش کم میاره!
سوفیانیوز: کونیگزگ جسکو (به سوئدی: Koenigsegg Jesko) خودروی اسپورت موتور وسط با تولید محدود است که توسط شرکت خودروسازی سوئدی کونیگزگ، تولید شده است.
به گزارش سرویس چندرسانهای پایگاه خبری سوفیانیوز، این خودرو که در نمایشگاه خودرو ژنو 2019 معرفی شد، جایگزین مدل آگرا است. نام جسکو که برای این خودرو انتخاب شده است، در واقع ادای احترامی است به جسکو ون کونیگزگ، پدر بنیانگذار شرکت کونیگزگ.
موتور
پیشرانهٔ این خودرو نسخهای توسعهیافته از موتور وی8 5 لیتری تویین توربوی مورد استفاده در آگرا است. این موتور داری 4 سوپاپ به ازای هر سیلندر است؛ سیلندرهایی که هرکدام دارای قطر و ارتفاع 92 در 95٫25 میلیمتر (3٫62 در 3٫75 اینچ) و ضریب تراکم 8٫6:1 هستند. توان خروجی این موتور برابر با 1٬281 اسب بخار (955 کیلووات) در 7٬800 دور بر دقیقه و گشتاور آن برابر با 1٬000 نیوتن متر (738 پوند-فوت) در 2٬700 تا 6٬170 دور بر دقیقه با بنزین معمولی، و 1٬603 اسب بخار (1٬195 کیلووات) قدرت و 1٬500 نیوتن متر (1٬106 پوند-فوت) گشتاور در 5٬100 دور بر دقیقه با استفاده از زیستسوخت E85 است.
تفاوتهای این موتور با نسخهٔ مورد استفاده در آگرا در استفاده از یک میللنگ فلت پلین جدید با زاویهٔ 180 درجه است که منجر به کاهش وزن آن به میزان 5 کیلوگرم (11 پوند) و افزایش محدودهٔ قرمز دور موتور از 8٬250 دور بر دقیقه به 8٬500 دور بر دقیقه شده است. علاوه بر این، جسکو مجهز به دستهموتورهای لاستیکی فعال رگرا است که میزان لرزش موتور در داخل کابین را کاهش میدهند. دو توربوشارژر بزرگ این موتور به یک محفظهٔ هوای 20 لیتری ساختهشده از الیاف کربن بههمراه یک کمپرسور هوای الکتریکی مجهز است که بهمنظور کاهش تأخیر توربوشارژر، هوای تحت فشار را با فشار 20 بار (290 پوند بر اینچ مربع) به داخل توربوشارژها میفرستد. بهمنظور دستیابی به پایش زندهٔ سیلندرها برای سامانهٔ سوخترسانی انژکتوری چندنقطهای، این موتور به حسگرهای فشار برای هر سیلندر مجهز است.
انتقال قدرت
موتور جسکو با یک جعبهدندهٔ 9 سرعتهٔ چندکلاچه جفت شده است که تولیدکننده نام «لایت اسپید ترنسمیشن (LST)» را برای آن انتخاب است. این جعبهدندهٔ جدید دارای وزن 90 کیلوگرم (198 پوند) است و طول آن دست کم 50٪ کمتر از جعبهدندهٔ 7 سرعتهٔ دوکلاچهٔ قبلی است.
این سامانهٔ انتقال قدرت توسط یک رایانهٔ تعبیهشده که از دادههای موتور و مسیر برای انتخاب دنده استفاده میکند، کنترل میشود. دندهها توسط راننده با استفاده از پدالهای تعویض دنده نصبشده روی ستون فرمان یا انتخابگرهای دنده انتخاب میشوند.
برای مشاهده ویدئوهای بیشتر اینجا کلیک کنید