سوفیانیوز
سوفیانیوز: وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در تمام رشتههای تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک که داوطلبان آن به حد ظرفیت رسیده بود در سایر رشته ها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت اعلام شده بودند.
به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی پایگاه خبری سوفیانیوز به نقل از فارس، صبح دیروز شنبه، 6 بهمن 1403اجلاس معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد. در این مراسم محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، گفت: نیازهای آموزشی کشور باید شناسایی شده و در مرزهای علمی دنیا حرکت کنیم. به عنوان مثال، در رشته دندانپزشکی تنها محیط آموزشی و خوابگاه کافی نیست، بلکه یونیتهای دندانپزشکی و سایر تجهیزات نیز لازم است. همچنین افزایش تختهای بالینی آموزشی، که هر تخت بالینی حدود 10 میلیارد تومان هزینه دارد، ضروری است.وی با تاکید بر این که نیازهای درمانی باید برای ارائه آموزشهای نوین شناسایی شده و در برنامههای درسی دانشگاهها گنجانده شود، افزود: یکی از اولویتهای وزارت بهداشت، شناسایی نیازهای روز آموزشی کشور در حوزه سلامت و درمان است. باید هر یک از این نیازها شناسایی و بررسی شوند و ظرفیتها بر اساس آن افزایش یابد، بدون آنکه کیفیت آموزش کاهش یابد.ظفرقندی در ادامه بر لزوم تعیین مأموریت آموزشی هر دانشگاه تاکید کرد و گفت: برخی دانشگاهها باید در مرزهای علمی دنیا برنامهریزی کنند، در حالی که سایر دانشگاهها مأموریتهای ویژهای را دنبال خواهند کرد.وزیر بهداشت در خصوص برنامههای معاونان آموزشی دانشگاهها تصریح کرد: ارتقاء سواد سلامت عمومی مردم یکی از اهداف ماست؛ زیرا هرچه سواد سلامت افزایش یابد، بیماریها زودتر شناسایی و درمان خواهند شد. مردم به آموزشهای مرتبط با بیماریهایی همچون دیابت، فشار خون و سرطان نیاز دارند که باید از طریق کمپینها، آموزشهای مجازی و رسانه ملی انجام شود.
وی درباره بودجه مورد نیاز برای توسعه زیرساختهای پزشکی نیز گفت: برای افزایش دو برابری ظرفیت آموزش پزشکی، دانشجویی و دستیاری، و جلوگیری از افت کیفیت، نیازمند 30 همت بودجه هستیم. ما با سازمان برنامه و بودجه مکاتباتی داشتهایم و در حال رایزنی با نمایندگان مجلس برای تخصیص این بودجه هستیم.ظفرقندی همچنین در مورد تکمیل ظرفیت رشتههای دستیاری اظهار کرد: به جز رشتههای گوارش و غدد در رشتههای داخلی، سایر رشتههای فوق تخصصی مانند روماتولوژی، داخلی کلیه و بسیاری از رشتههای جراحی، ظرفیت آنها هنوز به حد مطلوب نرسیده است. باید برای جذب بیشتر دانشجویان، اقداماتی مانند بورس کردن یا جذب مستقیم دانشجویان را در نظر بگیریم.وی افزود: علاوه بر این، ممکن است تغییراتی در تعرفههای رشتهها ایجاد کنیم تا از نظر مالی جذابتر شوند، که این نیازمند تمهیدات بودجهای و مدیریتی است تا بتوانیم دانشجویان بیشتری جذب کنیم.وزیر بهداشت همچنین به اهمیت آموزش اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت: حرفه پزشکی به شدت به اخلاق وابسته است. اگر اخلاق حرفهای در آموزش به درستی منتقل نشود، نمیتوانیم محصول باکیفیتی به بیماران ارائه دهیم. اخلاق حرفهای باید در طول دوره آموزشی به دانشجویان منتقل شود و نقش اساتید در این زمینه بسیار حیاتی است.
وی در ادامه به ارتباط آموزش و مردم اشاره کرد و گفت: آموزش زمانی مؤثر است که با مردم در ارتباط باشد. این امر به ایجاد ارزش افزوده در سرمایه اجتماعی کمک میکند. باید گروههایی برای آموزش مردم تشکیل شوند تا سواد سلامت آنها افزایش یابد و در نتیجه، بیماریها سریعتر شناسایی و درمان شوند.ظفرقندی در پایان، از چالشهای ناشی از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی بدون برنامهریزی مناسب گفت و افزود: در این سه سال اخیر، ظرفیت پذیرش نزدیک به 80 درصد افزایش یافته، اما زیرساختها متناسب با این افزایش توسعه نیافتهاند. این امر موجب کاهش کیفیت آموزش شده است.وی همچنین بیان کرد: اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، از سال آینده متوقف خواهد شد و در حال حاضر، برای تأمین هزینههای افزایش ظرفیت، به 30 همت بودجه نیاز داریم.کشورهای همسایه اساتید پزشکی ما را می ربایند!در ادامه علیرضا منادی سفیدان با اشاره به زنجیره تأمین آموزش در کشور، اظهار داشت: ما در مجلس شورای اسلامی به آموزش به عنوان یک زنجیره نگاه میکنیم و بر این اساس باید نگاهی جامع به این موضوع داشته باشیم تا آموزش کشور یکپارچه و هماهنگ باشد.وی ادامه داد: در حال حاضر، حدود 7 میلیون دانشآموز 3 تا 6 ساله در کشور داریم، ضمن اینکه 17 میلیون دانشآموز با یک میلیون معلم در 108 هزار مدرسه تحصیل میکنند. این بخش از زنجیره تأمین آموزش کشور را تشکیل میدهند و سپس وارد آموزش عالی میشویم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر، 3.5 میلیون دانشجو و 100 هزار استاد در کشور فعالیت دارند. در وزارت بهداشت، 200 هزار دانشجو در 79 دانشکده توسط 21 هزار استاد آموزش میبینند..وی تأکید کرد: بر اساس قانون، به اساتید دانشگاهها اجازه دادهایم که شرکتهای دانشبنیان تأسیس کنند. بنابراین، اساتید میتوانند ایدههای خود را به محصول تبدیل کنند. در حال حاضر، 11 هزار شرکت دانشبنیان تحت معاونت علمی و فناوری کشور فعال هستند.منادی با بیان اینکه مجلس حامی حوزه آموزش پزشکی است، گفت: شاید در دنیا تنها کشوری باشیم که دو بخش آموزش پزشکی و آموزش عالی از یکدیگر جدا هستند. بر همین اساس، آموزش پزشکی همواره با چالشهایی روبهرو است و نباید اجازه دهیم که آموزش پزشکی به آموزش عالی بازگردد.وی به انتقاد از افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی پرداخت و افزود: این مصوبه بدون تأمین بودجه لازم اجرا شد. باید به وزارت بهداشت کمک کنیم تا این وزارتخانه بدون دغدغه به حوزه آموزش بپردازد.رئیس کمیسیون آموزش مجلس همچنین تصریح کرد: دو سال پیش، عدهای از نمایندگان قصد داشتند هیئتهای امنای دانشگاهها را لغو کنند که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.
وی در ادامه به حفظ جایگاه علمی کشور در منطقه اشاره کرد و گفت: ما در آستانه سال 1404 قرار داشتیم که قرار بود در منطقه اول شویم. تا سال گذشته، توانستیم این جایگاه را حفظ کنیم و کشورهای ترکیه و عربستان از ما عقب بودند، اما امروز این کشورها از ما پیشی گرفتهاند. باید به این موضوع توجه داشته باشیم.این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه از دست دادن اساتید، ما گوی سبقت را از دیگر کشورها ربودهایم. بخش زیادی از اساتید دانشگاهها از آموزش جدا شده و به بخش خصوصی رفتهاند. حتی در بخش پزشکی، کشورهای همسایه به جذب سرمایههای انسانی ما پرداختهاند. باید برای اساتید احترام قائل شویم و جایگاه آنان را ارتقا دهیم؛ چرا که این جایگاه امروز متزلزل شده است..وی در پایان گفت: یکی از قوانین مهم مجلس در زنجیره تأمین آموزش، قانون 20 مادهای جهش تولید شرکتهای دانشبنیان است که تمام موانع نظیر مالیات و گمرک را از سر راه این شرکتها برداشتهایم تا اساتید بتوانند به راحتی شرکتهای دانشبنیان خود را راهاندازی کنند.
برای مطالعۀ مطالب دیگر در حوزۀ اخبار دانشگاهی بر روی لینک کلیک فرمایید