سوفیانیوز
سوفیانیوز: محمود خیامی به پدر صنعت اتومبیل ایران، از عمدهترین صاحبان صنایع خودروسازی در ایران بود. برادر بزرگتر وی سیداحمد خیامی از بنیانگذاران و شریک وی در ایران ناسیونال بود.
نام: محمود
نام خانوادگی: خیامی
تاریخ تولد: 9 اسفند 1308
محل تولد: مشهد
محل زندگی: لندن
ملیت: ایرانی
پیشه: صنعتگر، کارآفرین (بنیانگزار ایران خودرو و ایران ناسیونال)
همسر: زهرا سیدی رشتی
فرزندان: 5 فرزند
محمود خیامی، فرزند حاج سیدعلیاکبر خیامی است و اصالتاً مشهدی (طرقبه-جاغرق) میباشد. پدر او کامیون دار بود. ارتش روسیه که در دوران جنگ جهانی اول مشهد را اشغال کرده بود، کامیونهای او را مصادره و پس از پایان جنگ به روسیه منتقل کرد. علی اکبر خیامی از آن پس مکان توقف گاه کامیونها را تبدیل به تعمیرگاه کامیون نموده به کسب و کار ادامه داد. بخاطر کمک به پدر به تحصیل شبانه در «دبیرستان رازی» ادامه داد. محمود و برادرش در سال 1328 به تهران رفته و در آنجا با دریافت مجوز اتوبوس سازی، اولین قدم را در راه خودروسازی برداشتند.
وی شرکتهای ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی)، بانک صنعت و معدن، فروشگاه زنجیرهای کوروش (قدس فعلی) و اولین کارخانه مبل ایران (مبلیران) را پیش از انقلاب 57 در ایران بنیانگذاری کرد. البته شرکت ایران ناسیونال و اکثر شرکتهای یاد شده توسط برادر بزرگتر، احمد خیامی تأسیس شده بود و در زمان جدا شدن دو برادر از یکدیگر، ایران ناسیونال به محمود انتقال یافت.
وی مدیر بنیاد خیامی است که در سال 2000 میلادی توسط وی تأسیس شد. این بنیاد در کنار فعالیتهای خیریه در زمینههای بهداشت، کودکان و پناهندگان، فعالیتهایی را در زمینه گفتگوی بین ادیان را نیز در برنامه خود قرار دادهاست. این بنیاد در سال 2005 کنفرانس دو روزهای تحت عنوان «آیا اسلام خطری برای غرب محسوب میشود؟» به منظور ایجاد تفاهم بین اسلام و غرب برگزار کرد..
خیامی در سالهای اخیر صد و ده مدرسه به نام امام علی در روستاهای استان خراسان ساخته و هشت مجموعه بزرگ آموزشی نیز به نام ثامنالائمه در مشهد احداث کردهاست. او همچنین ساخت هجده مجموعه کار و دانش را در استان خراسان به پایان رسانده که هجده میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.
او همچنین صاحب چندین نمایندگی اتومبیلهای مرسدس بنز در کشورهای انگلستان و ایالات متحده است. وی در سال 2007 میلادی کمک یک میلیون پوندی را به حزب کارگر انگلستان اعطا کرد که قدردانی تونی بلر واکنشهای گستردهای را در رسانههای بریتانیا به همراه داشت.
احمد و برادرش محمود کار را با راه اندازی کارواش در گاراژ پدر آغاز کردند. به دلیل روحیه پیشرفت و پشتکار زیاد و همچنین نبوغ ذاتی و علاقه به صنعت خودرو ابتدا به خرید و فروش خودرو و قطعات خودرو روی آوردند سپس به تهران رفته و در آنجا در سال 1342 با دریافت مجوز اتوبوس سازی، اولین قدم را در راه خودروسازی برداشتند؛ و در سال 1346 خط تولید خودرو سواری پیکان را راه اندازی کردند.
به گفته احمد خیامی در کتاب خاطراتش «پیکان سرنوشت ما/ نوشته مهدی خیامی» بعد از مدتی محمود از احمد درخواست جدایی میکند و احمد که از ابتدا رؤیای تولید 100 درصد قطعات خودرو در داخل کشور را در سر داشت و در آن سالها با سرعت زیادی به هدفش نزدیک میشد، پس از این درخواست محمود که او را بیشتر از جانش دوست میداشت سهم خود را از ایران ناسیونال به محمود واگذار میکند و پس از آن اقدام به تأسیس فروشگاههای زنجیره ای کوروش، کارخانه جامکو و کارخانه مبلیران (اولین کارخانه مبل در ایران) میکند.
آهنگ معروف «تولدت مبارک» برای اولین تولد پیکان به درخواست محمود و احمد خیامی توسط انوشیروان روحانی ساخته شدهاست.
ایران خودرو شرکت خودروسازی ایرانی است که در سال 1341 توسط برادران خیامی با سرمایهٔ مالی 100 میلیون ریال بنیانگذاری شد. این شرکت که قبلاً ایران ناسیونال نام داشت، در خارج از ایران با نام تجاری ایکو (IKCO) شناخته میشود. این شرکت مهمترین شرکت خودروسازی ایرانی است، که انواع خودروهای سبک و سنگین را با همکاری شرکای خارجی یا بهتنهایی مونتاژ میکند. ایران خودرو سالانه حدود 600 هزار دستگاه خودرو تولید میکند.
شرکت ایران خودرو (سهامی عام) در مردادماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تأسیس و در شهریورماه همان سال تحت شمارهٔ ثبت 8352 و شناسه ملی 10100360794 در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «LP» بود که شاسی آن از آلمان وارد میشد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران خودرو مونتاژ میگردید. در ادامه، شرح مختصری از رویدادها و دستاوردهای شرکت ایران خودرو از سال 1345 تاکنون ارائه میگردد:
در سال 1345 قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در 24 اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود 400 میلیون ریال تأسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه 10 دستگاه سواری و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون بود.