سوفیانیوز
سوفیانیوز: در این مقاله، با مطالبی در مورد اهمیت رشته مهندسی هوافضا و همچنین تواناییهای لازم برای ورود به این رشته و بازارکار آن آشنا میشوید.
رشته مهندسی هوافضا شاخهای است از مهندسی که با طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و مسائل و موضوعات وابسته به آنها سر و کار دارد؛ اما در برخی از اوقات رشته مهندسی هوافضا به طراحی سیستمهای با تکنولوژی بالا مانند خودروهای کم مصرف و تجهیزات نفت و گاز و سیستمهای تولید توان، اشتغال پیدا میکند.
مهندس هوافضا فناوریهای جدیدی را برای استفاده در هوانوردی، سیستمهای دفاعی و اکتشافات فضایی به وجود آورده و اغلب در زمینههایی مانند طراحی ساختار، هدایت، ناوبری و مراقبت، تجهیز و ارتباطات و یا شیوههای تولید متخصص میشود. مهندس هوا فضا اغلب از طراحی کامپیوتری، روباتها، لیزر و تجهیزات نوری الکترونیکی پیشرفته در کارش بهره میگیرد.
مهندسی هوافضا مجموعهای از علوم و تواناییهای علمی و عملی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، چرخبالها، گلایدرها، موشکها و ماهوارهها است. این رشته بر چهار پایه آیرودینامیک 1، جلوبرندگی 2، مکانیک پرواز 3 و سازههای هوافضایی استوار است. مهندسان هوافضا میتوانند در نوع خاصی از محصولات هوا فضا مانند موشک و موشک، هواپیماهای جنگنده نظامی، فضاپیما، هلیکوپتر یا هواپیماهای تجاری تخصص پیدا کنند. یا ممکن است آنها تخصص خود را در زمینههای خاص، مانند ابزار دقیق و ارتباطی، پیمایش و کنترل، طراحی ساختاری، راهنمایی یا روشهای تولید انتخاب کنند. آنها بیشتر در زمینه تجزیه و تحلیل و طراحی، ساخت، صنایعی که تحقیق و توسعه را انجام میدهند فعالیت میکنند.
کسانی که از رشته مهندسی هوافضا فارغالتحصیل میشوند میتوانند در صنعت طراحی و تولید هواپیما، موشکها و سیستمهای دفاعی ماهوارهها و این فضاپیماها مشغول کار شوند و در جاهایی که از وسایل پرنده استفاده میکنند، با سمت کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری کار کنند. همچنین میتوانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما و در صنایع دفاع روی طراحی موشک و جنگ افزارها یا به طور کلیتر روی آیرودینامیک خودروها، سازههای خودروسازی و تولید توربینهای بخار برای تولید برق کار کنند.
امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی هوافضا تا دکتری وجود دارد.
توسعه سیستمهای هواپیمایی مانند سیستمهای ارتباطی و ابزارهای هوانوردی
تحقیق روی روشهای نوین ساخت بخشهای هواپیما مانند بدنه، بال، موتور و... با هدف مصرف بهینه سوخت
استفاده از نرم افزارهای طراحی کامپیوتری برای طراحی پروژهها
انجام تستهای مختلف زمینی و هوایی
جمعآوری و تحلیل دادههای حاصل از تستها
طراحی و نظارت بر فرآیند ساخت و نصب قطعات و هواپیماها
انجام و تأیید پروژهها مطابق با قوانین نظارتی موجود
نظارت بر فرودگاهها و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیماها
بررسی قسمتهای آسیب دیده و ناقص برای شناسایی علت و پیدا کردن راه حل مناسب برای آن
تخمین هزینههای پروژه، حضور در جلسات، نوشتن گزارشات فنی و ارائه گزارش کار به مدیران و مشتریان
شریف - تهران
امیرکبیر - تهران
خواجه نصیرالدین طوسی - تهران
امیرکبیر - تهران - پردیس خودگردان
فردوسی - مشهد
ارومیه
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
شریف - تهران (محل تحصیل کیش) - پردیس خودگردان
تعداد واحدهای درسی رشته مهندسی هوافضا
تعداد کل واحدهای درسی: 140 واحد
دروس عمومی: 22 واحد
دروس پایه: 29 واحد
دروس تخصصی: 71 واحد
دروس اختیاری: 18 واحد
کسی که در رشته مهندسی هوافضا تحصیل میکند باید شخصی منظم و دارای برنامهریزی باشد. زیرا مطالبی که به این افراد ارائه میشود زیاد است و مطالعه کردن آنها بدون برنامهریزی دقیق و منسجم ممکن نخواهد بود. این افراد باید پایه ریاضی و فیزیک و شیمی قوی داشته باشند و همچنین درس زبان انگلیسی آنها نیز باید قوی باشد. چون بیشتر درسهای این رشته به زبان انگلیسی وابسته است. دانشجوی رشته مهندسی هوافضا باید آمادگی کار در کارخانجات را داشته باشد، چون این رشته یک رشته فنی است و بیشتر کسانی که وارد رشتههای فنی میشوند، باید آمادگی کار در کارخانجات را داشته باشند و باید قوی باشند و پشتکار داشته باشند.
مهندسین هوا فضا میتوانند در صنایع و مؤسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره فعالیت کنند. همچنین در کلیه مؤسسات و سازمانهایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده میکنند، به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری فعالیت نمایند.
از سوی دیگر چون سازه اتومبیل و کشتی مشترکات زیادی با سازه یک هواپیما دارد و توربینهای گاز یک نیروگاه یا ایستگاه پمپ گاز همانند یک موتور جت تحلیل و طراحی میگردد، یک مهندس هوا فضا علاوه بر شرکتهای هوایی در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز و صنایع خوردوسازی فرصتهای شغلی خوبی دارد.
علاوه بر ساخت هواپیما فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما و همچنین در صنایع دفاع روی طراحی موشک و جنگ افزارها فعالیت کنند یا میتوانند روی آئرودینامیک خودروها، سازههای خودروسازی و تولید توربینهای بخار برای تولید برق کار کنند.
مهندسان هوافضا طراحی، تجزیه و تحلیل، آزمایش، عیبیابی و توسعه فناوری پیشرفته در سیستمهای دفاعی، فضاپیما و هواپیمایی. آنها استانداردهای مربوط به فرآیندهای کنترل کیفیت و طراحی را تدوین میکنند، موضوعاتی را برای محصولاتی که به درستی کار نمیکنند، شناسایی میکنند و راه حلهایی برای رفع این مشکلات پیدا کنند. آنها میتوانند در زمینه طراحی انواع مختلف محصولات هوافضا مانند هواپیما و هلیکوپترهای تجاری و نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین یا خودکار، فضاپیما از جمله وسایل نقلیه پرتاب و ماهواره و موشکهای نظامی و موشک تخصص یابند.
میزان درآمد این افراد ارتباط زیادی با سطح تحصیلات، سابقه شغلی، تخصص و مهارت کاری، خصوصی یا دولتی بودن سازمان دارد. درآمد مشاغل این حوزه بسیار بالا و خوب است. میانگین حقوق ماهانه این افراد 30 میلیون تومان است.