سوفیانیوز
سوفیانیوز:رزومه به نوشتهای گفته میشود که پیشینهٔ تحصیلی، مهارتی و شغلی و برخی جزئیات زندگی یک شخص در آن درج میشود تا شرکتها و کارفرماها بتوانند با مطالعهٔ ان در مورد استخدام یک شخص تصمیم بگیرند. بنابراین برای موفقیت در کاریابی، معمولاً تهیهٔ یک رزومه مناسب اهمیت زیادی دارد. با ما همراه شوید تا نکات مهمی در این باب در اختیار شما قرار دهیم.
یک رزومه استاندارد سندی است که میتواند شما را به جایگاه شغلی مد نظرتان برساند.
در واقع این رزومهی شما است، که با خواندن آن کارفرما تصمیم میگیرد که شما برای این جایگاه شغلی مناسب هستید یا خیر.
بنابراین اگر میخواهید بعد از دیدن رزومهتان، کارفرما شما را برای مصاحبه دعوت کند، سعی کنید یک رزومه عالی بنویسید.
حالا چطور باید یک رزومه عالی بنویسیم؟ در ادامه به این سوال به طور کامل پاسخ میدهیم.
مشخصات فردی شامل نام، نام خوانوادگی، سن، نام پدر، کد ملی، شماره شناسنامه، اطلاعات تماس، جنسیت و دین است.
هنگام نوشتن یک رزومه استاندارد بهتر است که مشخصات فردیتان را بادقت و حوصله پر کنید چون اولین قسمت از یک فایل رزومه، که کارفرما آن را بررسی میکند، اطلاعات شخصی رزومه است.
برخی از مشاغل نیاز به تحصیلات بالایی دارند، مانند وقتی که شما بخواهید برای استخدام در دانشگاهی رزومه بفرستید، به طور یقین یکی از مهمترین نکاتی که کارفرما شما آن را بادقت بررسی خواهد کرد، سطح تحصیلات شما است.
اما در برخی از مشاغل بیشتر از سطح تحصیلات، مهارتهای یک فرد برایشان اهمیت دارد.
بنابراین با توجه به کاری که میخواهید برای استخدام در آنجا رزومه بفرستید، سطح تحصیلات را پر کنید.
اما یادتان باشد در هر شرایطی تحصیلات دانشگاهی میتواند یک ویژگی خوب برای استخدام شما محسوب شود.
امروزه بسیار از شرکتها به دنبال افراد با تجربه میگردند، بنابراین سعی کنید سوابق شغلیتان را بادقت و کامل پر کنید.
همچنین بهتر است در ابتدا سوابقی را ذکر کنید که مرتبط با موقعیت کاری است که میخواهید برای آنجا رزومه بفرستید.
در نوشتن سوابق شغلی سعی کنید خودتان را فردی فعال و مثبت نشان دهید و از نوشتن نکات منفی مانند دلیل ترک شغل قبلی و …. خودداری کنید.
البته اگر هنوز دانشجو هستید و سابقه کاری ندارید، به شما پیشنهاد میکنم که دستاوردهایتان در دانشگاه را در این قسمت ذکر کنید.
میتوانم به جرئت به شما بگویم که پراهمیتترین بخش یک رزومه استاندارد که میتواند فرایند استخدام شما سریعتر کند، مهارتها و دستاوردهای شما است.
مهارتهایی که بهتر است در نوشتن رزومهتان ذکر شود شامل:
تسلطتان به زبانهای مختلف (ذکر یک زبان به جز فارسی)
میزان تسلطتان به برنامه های Microsoft Office (شامل: ورد، پاورپوینت، اکسل و …)
آشنایی شما با اینترنت و فضای مجازی
تسلطتان به نرمافزارهای مرتبط با کارتان
مهارت فن بیان (در صورتی که نیاز است)
گواهینامه
همچنین به شما پیشنهاد میکنم که قبل از پر کردن این قسمت، یک تست شخصیتشناسی بدهید و نقاط قوت و تواناییهایتان را هم در این بخش بنویسید.
ممکن است در یک آگهی شغلی از شما بخواهند که معرفها یا نحوه آشناییتان با این کمپانی را هم بنویسید.
اما اگر از شما خواسته نشد، از نوشتن این بخش خودداری کنید.
گذاشتن عکس در رزومه با توجه به فرهنگ کشورهای مختلف، متفاوت است. بنابراین اگر میخواهید یک رزومه بینالمللی یا خارجی درست کنید، حتماً در مورد فرهنگ آن کشور مطالعه کنید.
اما بعضیها به این باور هستند که قرار دادن عکس در رزومه میتواند باعث تمایز صفحه رزومه شما با بقیه شود و توجه کارفرما به این تمایز جلب شود.
اگر میخواهید در رزومهتان از عکس استفاده کنید، سعی کنید عکسی پرسنلی که از شانه به بالا گرفته شده است را قرار دهید.
یکی از نکاتی که میتواند شانس شما در استخدام افزایش دهد، تاثیرگذار بودن رزومه است.
سعی کنید خودتان را جای کارفرما بگذارید و ببیند اطلاعات کافی و درستی در رزومهتان نوشتهاید؟ و از خودتان بپرسید آیا اگر من کارفرما بودم با صاحب این رزومه برای استخدام تماس میگرفتم؟
بسیار مهم است که در هنگام نوشتن رزومه متمایز باشید، به طور مثال شما میتوانید از قالب خاص و یا فونت مشخصی برای نوشتن استفاده کنید.
یکی از دلایلی که باعث رد شدن رزومه شما میشود، تکرار بیش از حد است. بنابراین سعی کنید که در متن رزومه از تکرار اطلاعاتتان خودداری کنید.
یکی از سوالاتی که همیشه افراد میپرسند این است که رزومه باید چند صفحه باشد؟
یک رزومه استاندارد باید بر اساس مهارتهای شما و سوابق شغلیتان، بین یک یا دو صفحه باشد.
همچنین از نوشتن مطالبی که به شغل جدید شما مرتبط نیست، خودداری کنید.