سوفیانیوز
سوفیانیوز: تاجگذاری فرح پهلوی در تالار سلام، نمایشی پرزرقوبرق بود که بیشتر به صحنهای برای خودنمایی خاندان پهلوی شباهت داشت تا تجلی شکوه ملی. این مراسم پرهزینه، بهجای حل مشکلات واقعی مردم، تنها تلاش ناامیدانهای برای پنهان کردن بحرانهای اجتماعی و سیاسی ایران زیر پردهای از تجمل بود.
به گزارش سرویس تاریخ پایگاه خبری سوفیانیوز، تالار سلام، یکی از باشکوهترین تالارهای مجموعه کاخ گلستان در تهران است که زمانی محل برگزاری مراسم رسمی دربار قاجار و پهلوی بود. این تالار با معماری فاخر، آیینهکاریهای پیچیده و تزئینات هنری چشمگیر، نمادی از هنر و فرهنگ ایرانی است. با این حال، شاید بتوان گفت شکوه این مکان بیشتر از زرق و برق آن نشأت میگیرد تا محتوای تاریخی و فرهنگیاش، زیرا در برخی مقاطع تاریخ، بیش از آنکه نمادی از افتخار ملی باشد، صحنهای برای نمایشهای پرزرقوبرق و کممعنی شده است.
یکی از معروفترین رویدادهایی که در این تالار برگزار شد، تاجگذاری فرح پهلوی، همسر محمدرضا شاه پهلوی، در سال 1346 بود. مراسمی که قرار بود شکوه و عظمت ایران را به رخ بکشد، اما در واقع بیشتر شبیه نمایشی بیمحتوا و پرهزینه بود. این رویداد با هزینههای گزاف و زرق و برق افراطی، تنها در خدمت تظاهر به مدرنیته و اقتدار بود، اما نتوانست عمق بحرانهای اجتماعی و سیاسی ایران را پنهان کند.
تالار سلام در آن روزها به جای محلی برای بزرگداشت فرهنگ ایرانی، صحنهای برای خودنمایی خاندان پهلوی شده بود. تاجی که بر سر فرح پهلوی گذاشته شد، شاید نمادی از قدرت و افتخار بود، اما برای بسیاری از مردم تنها یک شیء طلایی بود که فاصلهی عمیق میان دربار و جامعه را بیشتر نمایان کرد. تالار سلام، به جای فضایی برای ارتباط مردم با تاریخ خود، به تماشاخانهای برای دربار تبدیل شده بود.
در نهایت، تالار سلام و مراسمهایی مانند تاجگذاری فرح پهلوی، به نمادی از دوری حکومت از واقعیات اجتماعی تبدیل شدند. این مکان تاریخی که میتوانست مکانی برای یادآوری شکوه واقعی ایران باشد، به ابزاری برای تظاهر و نمایش تبدیل شد. تاجگذاری فرح شاید برای مهمانان خارجی و درباریان جلوهای باشکوه داشت، اما برای بسیاری از ایرانیان، تنها یک نمایش سطحی و پرهزینه بود که چیزی جز یادآوری شکافهای اجتماعی عمیق برجای نگذاشت.
.برای مطالعۀ مطالب بیشتر در حوزۀ تاریخ بر روی این لینک کلیک فرمایید.