سوفیانیوز
سوفیانیوز: در این ویدئو، کتابی از دوره مظفرالدین شاه نمایش داده میشود که به شیوهای خلاقانه برای آموزش ریاضی به کودکان طراحی شده است. روش ارائه مطالب به گونهای است که کودکان بتوانند مفاهیم پایه ریاضی را بهراحتی درک کرده و در زندگی روزمره بهکار ببرند. این کتاب نمونهای نادر از تلاش برای نوآوری در آموزش کودکان در زمان قاجار است.
به گزارش سرویس تاریخ پایگاه خبری سوفیانیوز، آموزش در دوران قاجار بهطور کلی در مقایسه با دورههای قبل، شکل و سامان مشخصتری یافت؛ با این حال، همچنان محدود به قشر خاصی از جامعه بود و اغلب مردم دسترسی چندانی به آموزش نداشتند. آموزش در این دوره بیشتر بر خواندن، نوشتن، و یادگیری قرآن متمرکز بود و اغلب در مساجد، مکتبخانهها و مدارس دینی برگزار میشد. معلمان در مکتبخانهها بیشتر روحانیون بودند و آموزش را بر اساس حفظیات و متون مذهبی ارائه میدادند.
در این دوره، برخلاف دوران معاصر که آموزش عمومی است، بیشتر افراد طبقات مرفه و اشراف دسترسی به آموزش داشتند. پسران بیشتر از دختران امکان تحصیل داشتند، و دختران معمولاً به یادگیری در خانهها محدود میشدند. تنها برخی از خانوادههای ثروتمند، معلم خصوصی برای دختران خود استخدام میکردند. آموزش دختران معمولاً شامل خواندن و نوشتن در سطح ابتدایی، احکام دینی، و برخی امور خانهداری بود.
در اواخر دوره قاجار و با ورود اندیشههای مدرن و تماس بیشتر با غرب، تحولات آموزشی شکل گرفت. افرادی چون امیرکبیر تلاش کردند با تأسیس مدارسی نظیر دارالفنون، زمینههای آموزش مدرن و علمی را در ایران پایهریزی کنند. دارالفنون بهعنوان اولین مدرسه مدرن ایران، نهتنها به آموزش علوم جدید میپرداخت بلکه مربیان خارجی نیز برای آموزش به آن دعوت شدند. این امر نقطه عطفی در نظام آموزشی ایران بود و زمینهساز تغییرات مهم در این حوزه شد.
بهطور کلی، آموزش در دوره قاجار از سمت سنت به سوی مدرنیته و تأثیرپذیری از نظامهای آموزشی غربی حرکت کرد. هرچند مکتبخانهها همچنان حضور داشتند و برای آموزش ابتدایی استفاده میشدند، مدارس جدیدتر و مؤسسات آموزشی دیگری نیز به وجود آمدند که بهویژه در شهرهای بزرگتر مانند تهران و تبریز تأثیر زیادی داشتند.