سوفیانیوز
سوفیانیوز: اینستاگرام بدون شک محبوبترین شبکهی اجتماعی برای کسبوکارهای استارتاپی است. به گفتهی وبسایتEntrepreneur ، این پلتفرم ابزار بازاریابی ایدهآلی برای متخصصان مارکتینگ است. برای استارتاپها، بازاریابی اینستاگرام میتواند فرصتی بینظیر برای رشد و توسعه برند باشد.
به گزارش سرویس علم و فناوری پایگاه خبری سوفیانیوز، از قدیم گفتهاند نمیتوان یکشبه پولدار شد؛ نمیخواهیم ادعا کنیم استارتاپها میتوانند این کار را انجام دهند، ولی استارتاپهایی بودهاند که ره صدساله را در چند سال طی کردند و رشدهای عجیبی را تجربه کرده و به ثروتهای هنگفتی رسیدهاند. همین موضوع باعث جذابیت استارتاپها در جهان و به طبع آن در ایران شده است.
استارتاپها شرکتهای نوپایی هستند که پتانسیل بالایی در رشد سریع دارند و دارای نوآوری هستند. حال سوال اینجاست که چه چیزی باعث این رشد سریع میشود؟ مهمترین پدیدهای که زمینهساز این رشد سریع است، تکنولوژی و به خصوص اینترنت است. برای مثال حداکثر مشتریان یک اغذیهفروشی در یک محله وسط شهر تهران چند نفر میتواند باشد؟ احتمالا حداکثر افرادی از خود محله و یا محلههای اطراف مغازه به آن مراجعه میکنند. در موارد بسیار خاص، این فروشگاه میتواند مشتریانی از سایر نقاط تهران داشته باشد، ولی دیگر کسی از شهرهای غیر از تهران نمیتواند مشتری ثابت این اغذیهفروشی باشد!
حالا تصور بکنید که این اغذیهفروشی آنلاین باشد و دارای وبسایت باشد و ارسال با پست به تمام نقاط ایران داشته باشد؛ چقدر جای رشد و پیشرفت دارد؟ خیلی بیشتر از حالت قبل! این یک مثال ساده از معجزه تکنولوژی و اینترنت در کسبوکارها بود.
ویژگی استارتاپ ها
افرادی که در یک استارتاپ کار میکنند، تفاوتهای زیادی با پرسنل کسبوکارهای سنتی دارند. یکی از مهمترین این تفاوتها در انعطافپذیری است. استارتاپها به دلیل رشد سریع خود نیازمند افراد بسیار منعطف هستند. وفادرای بسیار بالا به سازمان دیگر خصلت استارتاپی هست! رشد و تغییر سریع بدون درد امکان ندارد. برای همین فقط افرادی این درد را تحمل میکنند و به کار خود ادامه میدهند که سازمانشان را بسیار دوست داشته باشند. وجود صمیمیت در افراد تیم میتواند این وفاداری را تقویت کند. در اکثر استارتاپها افراد با هم بسیار صمیمی هستند و یکدیگر را به اسم کوچک صدا میکند.
تاریخچه استارتاپ اینستاگرام
فرآیند تولید استارتاپ اینستاگرام با تلاش کوین سیستروم فارغالتحصیل دانشگاه استنفورد که قبلاً در گوگل کار میکرد، آغاز شد. اپلیکیشن اولیه ساختهشده Burbn بود که در ادامه او با الهام از محبوبیت Foursquare و دیگر پلتفرمها، به کاربران اجازه داد تا عکسهای مدنظرشان را در آن پست کنند. سیستروم همچنین، مایک کریگر فارغالتحصیل دانشگاه استنفورد که در پلتفرم رسانه اجتماعی Meebo کار میکرد را استخدام کرد. آنها مفهوم اولیه اپلیکیشن Burbn را برای تمرکز روی عکسهای گرفته شده در دستگاههای تلفن همراه بازسازی کردند و نام آن را به اینستاگرام تغییر دادند. سیستروم و کریگر با نمونه اولیه خود، بر اساس اصول اولیه مینیمالیسم با گزینه افزودن فیلترها، بر امکان اشتراک نظرات و ویژگیهای لایک کردن یک تصویر تمرکز کردند. این دو نفر همچنین تصمیم گرفتند از سیستمعامل iOS و قابلیتهای عکاسی بسیار بهبودیافته آیفون 4 بهره ببرند. در نهایت آنها این برنامه را چند ماه بعد به صورت عمومی در جولای 2010 منتشر کردند.
در روز اول تعداد کاربران اپلیکیشن به 25000 رسید. کمتر از سه ماه بعد این اپلیکیشن یک میلیون کاربر داشت که یک دستاورد خارقالعاده به حساب میآید. همانطور که محبوبیت اینستاگرام به سرعت در حال رشد بود، این شرکت مورد توجه سرمایهگذاران مختلف و خریداران بالقوه قرار گرفت و در آوریل 2012، 18 ماه پس از راهاندازی، اینستاگرام به مبلغ 1 میلیارد دلار بهصورت نقد توسط فیسبوک خریداری شد.
پس از ماهها تلاش، اینستاگرام مورد توجه افراد مختلف قرار گرفت؛ اما این مسئله یک شبه اتفاق نیفتاد و عوامل مختلفی در موفقیت استارتاپ اینستاگرام وجود دارند که برخی از آنها توضیح داده خواهند شد. لازم به ذکر است استارتاپ اینستاگرام با توجه به نیاز افراد برای برقراری ارتباط با یکدیگر، جاودانه ماندن، آموزش به سایرین و ابراز احساسات و … تولیدشده است؛ اما شاید برای شما جالب باشد که فضای کاری چنین کسبوکاری به چه شکل بوده است؟ با ما همراه باشید تا به این سؤال پاسخ داده شود.
اینستاگرام بدون شک محبوبترین شبکهی اجتماعی برای کسبوکارهای استارتاپی است. به گفتهی وبسایتEntrepreneur ، این پلتفرم ابزار بازاریابی ایدهآلی برای متخصصان مارکتینگ است. برای استارتاپها، بازاریابی اینستاگرام میتواند فرصتی بینظیر برای رشد و توسعه برند باشد. با استفاده از استراتژیهای مؤثر مانند استفاده از هشتگهای مرتبط، همکاری با اینفلوئنسرها، و تولید محتوای جذاب از طریق استوریها و ریلزها، کسبوکارهای نوپا قادر خواهند بود تا مخاطبان خود را به سرعت افزایش دهند.
در این مقاله، بررسی میکنیم که چگونه استارتاپها میتوانند از پلتفرم اینستاگرام بهعنوان ابزاری برای تبلیغات، جذب فالوور و در نهایت افزایش فروش بهرهبرداری کنند.