پسربچه 8سالهای که نام چناران را جهانی کرد؛ داستان صعود یک دانشآموز دولتی به مقام سوپرقهرمان محاسبات ذهنی
سوفیانیوز: در محلهای محروم در چناران، پسربچهای 8ساله با استعداد شگفتانگیز در محاسبات ذهنی، بدون هیچ حمایتی و با هزینه قرضی خانواده، به رقابتهای جهانی امارات رسید و عنوان «سوپرقهرمان جهان» را کسب کرد. ماجرای او حالا الهامبخش خانوادههاست؛ اما در کنار این موفقیت، هشدارهایی درباره مؤسسات بیاعتبار نیز جدیتر شده است.
به گزارش سرویس اخبار دانشگاهی پایگاه خبری سوفیانیوز، در محوطه یک مدرسه دولتی در حاشیه کارخانه قند چناران، جایی که بسیاری از خانوادهها با حداقل امکانات زندگی میکنند، دانشآموزان هر روز با دیدن پسربچهای ریزنقش و کمحرف ذوق میکنند و میگویند: «قهرمان شهر آمد!»
محمد مژدکانلو، دانشآموز پایه دوم دبستان شهید زوارزاده، در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی «چرتکه» در دوبی عنوان «سوپر قهرمان جهان» را بهدست آورده است؛ عنوانی که معادل «نفر اول جهان در سطح خودش» محسوب میشود. شادی این موفقیت فقط برای محمد و خانوادهاش نبود؛ محله کارخانه قند را هم پر از شور کرده و حالا بسیاری از اهالی با لبخند میپرسند: «چرتکه به درد بچه ما هم میخوره؟»
استعداد ریاضی که با چرتکه شکوفا شد
خانواده محمد این روزها در مرکز توجهاند، اما پیدا کردن آنها چندان آسان نبود. پدر کارگر ساختمان و مادر همراه او یک سوپرمارکت کوچک را اداره میکنند؛ زندگی سادهای دارند، اما دلهایی بزرگ.
مادر محمد در میان حسابوکتابهای سوپرمارکت از سالهایی میگوید که پسرش دیر به حرف میآمد:
«خیلی نگران آیندهاش بودم. اما وقتی سهساله شد، یک دفعه شگفتزدهمان کرد؛ از 20 برعکس میشمرد و حتی یک اشتباه هم نداشت.»
او ادامه میدهد:
«وقتی چهار ساله شد، خواهرش باید جدول ضرب حفظ میکرد. محمد دفترش را برداشت و همان روز همه جدول ضرب را حفظ شد. فهمیدم باید استعدادش را جدی بگیرم.»
شروع او در کلاسهای چرتکه مهدکودک، آغاز مسیر جدیدی بود. مادر میگوید:
«معلمش میگفت درس سه ترم را یکماهه یاد گرفت. سرعت یادگیریاش همه را شگفتزده کرده بود.»
این چرتکه با چرتکههای معمولی فرق دارد
نام مربی محمد، خانم فرامزی، حالا در چناران به اندازه خودش معروف شده است. او که در یک مجموعه آموزشی زیر نظر معاونت علمی و فناوری فعالیت میکند، درباره نوع چرتکه توضیح میدهد:
«چرتکه همان ابزار سنتی است، اما ژاپنیها تکنیکهایی به آن افزودهاند. روش فعلی، روش ژاپنی است و باعث فعال شدن هر دو نیمکره مغز میشود.»
او درباره سطح مسابقات جهانی میگوید:
«در این دوره، 21 کشور از جمله ایران، امارات، هند، ترکیه، روسیه، فرانسه، بلژیک، آذربایجان و… حضور داشتند. کودکان با همسطحهای آموزشی خود رقابت میکنند.»
محمد باید در 10 دقیقه به 70 سؤال جمع و تفریق و 70 سؤال ضرب (دو رقم در یک رقم) پاسخ میداد و بالاترین امتیاز مرحله خود را کسب کرد؛ به همین دلیل عنوان «سوپر قهرمان جهان» به او تعلق گرفت.
مسیری که از مسابقات استانی آغاز شد
خانواده میگویند مسیر موفقیت از مسابقات استانی شروع شد. محمد با کسب رتبه دوم کشوری، عنوان «قهرمان کشور» را گرفت. همان زمان پیشنهاد شد در رقابت جهانی امارات شرکت کند؛ اما مشکل اصلی، هزینهها بود.
مادر میگوید:
«هیچ نهادی حمایتمان نکرد. شوهرم کارگر ساختمانی است و درآمد ثابتی ندارد. برای سفر امارات مجبور شدم 260 میلیون تومان قرض کنم. نمیتوانستم بگذارم بچهام بهخاطر پول از یک فرصت جهانی محروم شود.»
دانشآموز مدرسه دولتی که شگفتی آفرید
هادی صابری، مدیر آموزش و پرورش چناران، درباره این موفقیت میگوید:
«محمد در یک مدرسه دولتی در منطقه محروم درس میخواند. برای ما مهم بود از نزدیک با خانوادهاش صحبت کنیم. استعدادهای اینچنینی باید دیده و هدایت شوند.»
مرز واقعیت و سراب؛ یک هشدار مهم به خانوادهها
هرچند قهرمانی محمد یک افتخار واقعی و جهانی است، اما مؤسساتی نیز وجود دارند که با وعدههای دروغین و دریافت هزینههای سنگین، کودکان را به مسابقات بیاعتبار میفرستند.
بسیاری از این رقابتها رزومه داخلی یا خارجی معتبر ندارند.
خانوادهها باید پیش از ثبتنام، درباره پیشینه و اعتبار مسابقات تحقیق کنند تا فریب مؤسسات غیرمجاز را نخورند.
برای مشاهده دیگر مطالب مرتبط با اخبار دانشگاهی روی لینک کلیک کنید