(ویدیو) قدرتنمایی به سبک تویوتا/ قدرتمندترین و هیجانانگیزترین خودروی تاریخ تویوتا جی آر جی تی Toyota GR GT!
سوفیانیوز: تویوتا با GR GT، یک هیولای مسابقهای برای جاده ساخته است. این خودرو هیبریدی با قلب V8، رقیبان اروپایی و آمریکایی را به چالش میکشد.
به گزارش سرویس چندرسانهای پایگاه خبری سوفیانیوز، سالها پس از معرفی تویوتا 2000GT و لکسوس LFA، حالا نوبت جدیدترین پرچمدار بخش Gazoo Racing تویوتا رسیده است: GR GT؛ خودرویی که تویوتا آن را «یک ماشین مسابقهای با مجوز تردد در جاده» توصیف میکند.
سه اصل در توسعهی GR GT نقش محوری دارد: مرکز ثقل بسیار پایین، وزن کم و بدنهای کاملاً سخت برای رسیدن به بهترین عملکرد آیرودینامیک.
تویوتا GR GT در سمت راست و GR GT GT3 در سمت چپToyota
آمار و جزئیات نشان میدهد تویوتا بر این اصول پایبند مانده؛ GR GT حداقل 640 اسببخار قدرت تولید میکند، مرکز ثقل در ارتفاعی نزدیک به زانو قرار دارد و وزن هم بهلطف اولین شاسی تمامآلومینیومی تویوتا بهطور محسوسی کاهش یافته است.
Toyota
نیروی محرکه از پیشرانهی V8 تویینتوربوی کاملاً جدید تأمین میشود که همراه موتور برقی یکپارچه با ترنساکسل کار میکند. هدف تویوتا تولید همان قدرت 640 اسببخاری و 850 نیوتنمتر گشتاور است. تمام نیرو از گیربکس هشت سرعتهی جدید به چرخهای عقب منتقل میشود. تویوتا تأکید میکند این اعداد حداقلِ هدفگذاریشده هستند و نسخهی تولیدی میتواند توان بیشتری ارائه دهد.
GR GT نخستین خودرو تویوتا است که از شاسی تمامآلومینیومی استفاده میکند. پنلهای بدنه از ترکیب آلومینیوم و پلاستیک تقویتشده با کربن ساخته شدهاند.
Toyota
کاهش وزن بخش مهمی از این پروژه بود چون هر کیلوگرم کمتر، به مرکز ثقل پایینتر، هندسهی دقیقتر و عملکرد بهتر قطعات آیرودینامیک منجر میشود. ترمزها نیز تحت این شرایط مؤثرتر کار میکنند و با وجود دیسکهای عظیم کربنسرامیک در جلو و عقب، نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت. رینگهای 20 اینچی در دل تایرهای Michelin Pilot Sport Cup 2 قرار گرفتهاند و تایر عقب پهنای 325 میلیمتری دارد.
هدفگذاری تویوتا برای وزن، حداکثر 1749 کیلوگرم است؛ عددی مهم که GR GT را در مقایسه با پورشه 911 GTS در موقعیتی جالب قرار میدهد. پورشه سبکتر است؛ اما تویوتا حداقل 110 اسببخار بیشتر تولید میکند و گشتاور بهمراتب بالاتری دارد.
Toyota
قیاس دقیقتر را باید با شورلوت کوروت E-Ray انجام داد؛ خودرو هیبریدی جنرال موتورز کمی سنگینتر است، توان بیشتری دارد؛ اما از نظر گشتاور عقب میماند. تقابل این دو در آینده دیدنی خواهد بود.

کابین، کاملاً رانندهمحور طراحی شده و خبری از لوگو تویوتا نیست؛ چون این محصول بهطور کامل زیر برند GR قرار دارد. صندلیهای Recaro با قاب کربنی چشمگیرند و فضای داخلی بیش از هر چیز حس محصولات لکسوس را منتقل میکند. ترکیب لوکسبودن و روحیهی مسابقهای بهخوبی رعایت شده است.
GR GT بدنهای با ارتفاع فقط 119 سانتیمتر دارد؛ یعنی پایینتر از 911 GTS و کوروت E-Ray. در عقب، خروجیهای چهارگانهی اگزوز زیر مجموعهای از عناصر آیرودینامیک قرار گرفتهاند و ظاهر خشن خودرو را کامل میکنند.
Toyota
در نمای جانبی، ورودیها و رکابها یادآور GT3 هستند و طراحی دماغه هم با وجود چهرهی تهاجمی، همچنان امضای تویوتا را حفظ کرده است.
شباهت به GT3 اتفاقی نیست. GR GT همزمان با نسخهی مسابقهای GR GT3 توسعه یافته و بخشی از پیشرانه و اجزای تعلیق میان دو مدل مشترک است.
برای مشاهده مطالب مرتبط با تکنولوژی بیشتر اینجا کلیک کنید