کد خبر: 19285
چهارشنبه 21 آبان 1404 - 19:30
چهارشنبه 21 آبان 1404 - 19:30

(ویدیو) همه چیز درباره شرکت تویوتا غول شرکت خودرو سازی آسیایی قدرتمند و پرطرفدار!

سوفیانیوز: کمپانی تویوتا که در حال حاضر بزرگترین کمپانی خودروسازی در جهان است، در سال 2014 با تولید بیش از 10 میلیون خودرو در سال توانست یک رکورد در تولید خودرو را ثبت کند و با ارزشی بالغ بر 53 میلیارد دلار، بالاتر خودروسازهای مشهور دنیا از جمله مرسدس بنز، بی ام و، هوندا، فورد و هیوندای قرار دارد.

به گزارش سرویس موفقیت پایگاه خبری سوفیانیوز، تویوتا موتور کورپوریشن (به ژاپنی: トヨタ自動車株式会社) شرکت چندملیتی ژاپنی است که در زمینهٔ طراحی، توسعهٔ فناوری و تولید انواع خودرو، پیشرانه و قطعات خودرو فعالیت می‌کند و ستاد آن در شهر تویوتا در استان آیچی کشور ژاپن قرار دارد. این کورپوریشن مالک برندهای دینا، دایهاتسو، لکسوس و هینو موتورز نیز می‌باشد که هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان شناخته می‌شود.

نخستین خط تولید خودرو تویوتا در سال 1937 توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه ماشین‌سازی صنایع تویوتا، که متعلق به پدر وی (ساکیشی تویودا) بود، راه‌اندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت تویوتا ای‌ای نام داشت. بخشی از سهام این شرکت در بازارهای بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می‌شود. تویوتا (トヨタ) در زبان ژاپنی به‌معنی شالیزار است.

پاویلیون (غرفه) تویوتا در نمایشگاه اکسپو 2005، در تویوتا، آیچی

ریشه‌های تأسیس خودروسازی تویوتا، به سال 1926 بازمی‌گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می‌کرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌نمود. ساکیشی تویودا، که سال‌ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه‌انداخته بود و در سال 1894 یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود.

ساکیشی در سال 1924 گونه تمام‌خودکار آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه خودکار ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال 1929 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور خودرو شد.

در سال 1929 موافقتنامه‌ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین‌آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه‌های اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز (مثل چین و آمریکا) در قبال 100٫000 پوند داده می‌شد، که درپی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، مجذوب خودروها در غرب شد. در این سفر بود، که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.

در سال 1930 کیشیرو پژوهش بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت نمود، ریسابورو نخست بسیار محتاط بود و فریادهای اعتراض از داخل و خارج شرکت بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد و عقیده داشت که این تجارت برای شرکت سودمند خواهد بود و از همه مهم‌تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع خودرو در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان خودرو را در سال 1933 در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه‌اندازی نمود. هدف او تولید خودروهای مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی‌که نکات مثبت خودروهای خارجی را نیز در نظر داشت.

در سال 1935 نخستین کارخانه خودروسازی تویوتا، آغاز به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. یک سال بعد، یعنی 1937 شرکت تویوتاموتور به‌طور رسمی افتتاح شد. بدین ترتیب یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن، در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودروسازی تبدیل گشت. تلاش و همت کیشیرو تویودا باعث شد، که از دل کارخانه پدر، کارخانه‌ای جدید، تأسیس شود.

نخست خود کیشیرو به عنوان قائم مقام شرکت جدید عمل می‌کرد، که در می 1941 به عنوان مدیرعامل، مشغول به کار شد. بلافاصله پس از راه‌افتادن شرکت جدید، اصول مدیریتی نوینی در روش مدیریت و اداره کارخانه، به کار گرفته شد.

در سال 1938 سامانه JIT عملیاتی شد. دو سال بعد، مؤسسه پژوهشی تویوتا افتتاح گردید. سال 1951 سامانه پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا فعال شد. 1973 مرکز طراحی و سال بعد نیز مرکز آموزش تویوتا، توسط کیشیرو راه‌اندازی گردید.

نخستین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون 1٫5 تنی جی1 بود. در طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می‌کرد. تا چند سال بعد، از اتمام جنگ نیز، اجازه تولید خودرو به تویوتا داده نشد.

در سال 1952 با مرگ کیشیرو، مسئولیت شرکت برعهده ایجی تویوتا پسر عموی او، قرار گرفت. ایجی به همراه پسر کیشیرو، شوئی شیرو تویوتا و طی سال‌های بعد، تویوتا را به یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تبدیل کردند. در سال 1977 مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و سال 1984 همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده صورت گرفت. پس از ایجی، تایچی اونو مسئولیت شرکت را به عهده داشت و در استقرار سامانه تولید تویوتا، بسیار همت گماشت و اصول راهنمای تویوتا را، در سال 1992 منتشر کرد.

امروزه تویوتا بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان است، که از وسایل نقلیه کوچک گرفته تا کامیون‌های بزرگ را در انواع مدل‌ها تولید می‌کند. شرکت تویوتا همچنین فعالیت‌های مختلفی در زمینه خدمات مخابراتی – خانه‌های پیش‌ساخته و قایق‌های تفریحی انجام داده‌است.

برای مشاهده سایر مطالب مرتبط با تاریخچه برندها اینجا کلیک کنید